Ingenjör med intresse för elektronisk kommunikation

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2023-05-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ingenjör med intresse för elektronisk kommunikation" (publicerad 2023-07-13) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Här är ett jobb för dig som tycker telekommunikation, internet och dess underliggande tekniker är superintressant. I den här rollen kommer du få arbeta inom en spännande och dynamisk bransch på en enhet som hanterar dessa frågor. Låter det som ett intressant jobb? Perfekt, läs då vidare!

Enheten för nummer och adressering hanterar ansökningar om tillstånd för telefonnummer och tekniska koder, utveckling och förvaltning av nummer- och adressplaner samt frågor kopplade till nationella toppdomäner och nödkommunikation. På enheten arbetar ingenjörer och jurister med god kunskap inom området.

Det här kommer du att få jobba med:
I den här rollen kommer du främst att arbeta med tilldelning av telefonnummer och tekniska koder till aktörer på den svenska marknaden. Du kommer också att handlägga förfrågningar från operatörer kring nummertillstånd och även vara med och driva frågor inom nödkommunikationsområdet. Du kommer likaså arbeta med att både tillämpa och utveckla regelverk och rekommendationer för operatörer, delta i föreskriftsarbete, beslut om ändring av nummerplaner samt delta i tillsyn över toppdomänadministratörer.

Till stor del präglas enhetens frågor av olika initiativ från bl.a. EU, därför bevakar vi aktivt dessa frågor. Samverkan med operatörer, myndigheter och andra bransch- och intresseorganisationer är också en vanlig arbetsuppgift. Det kan också handla om att medverka och representera PTS i nationella och internationella sammanhang. Du kommer behöva hålla dig informerad och ha ett intresse för vad som händer i branschen för elektronisk kommunikation, t.ex. hur teknikutvecklingen påverkar frågorna inom enhetens ansvarsområden och PTS i stort. Kort och gott är detta ett omväxlande och givande jobb på en myndighet som växer.



Vem söker vi?
Området elektroniska kommunikationer utvecklas snabbt så en viktig egenskap för att lyckas bra i denna roll är att du har ett engagemang och intresse för teknik och internet. I många fall lyftsfrågor inom enheten och myndigheten för samverkan. Vi ser att det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och uppskattar att arbeta i grupp. Du kommer få gott stöd av kollegorna men du förväntas också ha initiativförmåga att ta frågor vidare. Ett gottsjälvledarskap är därför viktigt. Då enheten är liten och frågorna är många, varierar arbetsuppgifterna. Här ser vi att ett flexibelt och prestigelöst förhållningssätt är en nyckel för att nå framgång. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:

• högskoleingenjörsexamen eller motsvarande inom relevant område, (t.ex. teleteknik/data, it-teknik, informations- och datateknik, samt elektronik).
• goda kunskaper i och erfarenhet av Microsoft Office.
• god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av arbete vid myndighet.
• dokumenterad erfarenhet inom relevant del inom telekommunikation inklusive internet. t.ex. genom tidigare anställning hos operatörer eller systemtillverkare.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, friskvård, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men du kommer även ha möjlighet att jobba hemifrån upp till två dagar i veckan.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger.

Har du skyddade uppgifter? Hör av dig till angiven HR-personalspecialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 380 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast 16 maj.

För mer information kontakta enhetschef Jesper Simons på 08-678 56 95 eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på 08-678 56 50.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation mejla till saco@pts.se.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
7723559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: