Infrastrukturstrateg
Härjedalens kommun / Administratörsjobb / Härjedalen
2025-02-03
Visa alla administratörsjobb i Härjedalen,
Älvdalen,
Orsa,
Mora,
Malung-Sälen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen,
Östersund,
Berg eller i
hela Sverige Välkommen till Härjedalens kommun!
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post:
flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
I en vidsträckt kommun som Härjedalen är en bra infrastruktur nödvändig. Vi vill ha säkra vägar, goda kommunikationer och att
flera ska åka kollektivt! Kommunen arbetar därför med att få Trafikverket att förbättra
sitt vägnät i kommunen samt att den regionala infrastrukturen i form av buss-,
tåg- och flygförbindelser ska utvecklas. Vi jobbar också med att få till bra bussförbindelser
inom kommunen som i större utsträckning möjliggör arbetspendling. Härjedalens kommun har som övergripande miljömål att miljöbelastningen från transporterna ska minska.
I samband med pensionsavgång söker vi nu en Infrastrukturstrateg till ett spännande uppdrag. Delar du vårt synsätt och vill vara med och bidra till morgondagens Härjedalen? Ta då chansen och sök tjänsten!
Publiceringsdatum2025-02-03Dina arbetsuppgifterRollen som Infrastrukturstrateg har en stor spännvidd med varierande uppgifter som till största delen består av handläggning av myndighetsärenden där du kommer att samverka med många olika aktörer för att bidra till att skapa en god, säker och hållbar framkomlighet för alla kommunens invånare. Du kommer att arbeta med varierande uppdrag inom infrastrukturområdet där du självständigt ansvarar för handläggning av trafikmyndighetsrelaterade ärenden såsom tillstånds- och dispensärenden, överklaganden, riktlinjer och lokala trafikföreskrifter. Du tar fram beslutsunderlag enligt gällande lagstiftning (Kommunal-, Förvaltnings-, Offentlighets- och sekretess- samt Skollagen) och medverkar till verkställandet av politiska beslut inom trafikområdet.
Viss myndighetstillsyn i form av bevakning av avtal gentemot utförare ingår liksom bevakning av och beredning av kommunens reglerområden för terrängkörning. Arbetsområdet är brett och omfattar exempelvis handläggning av skoterfrågor, bredband och kollektivtrafik. Du kommer också att ha en nyckelroll i att driva långsiktiga processer inom transportinfrastrukturområdet.
En viktig del av arbetet är att bidra i olika samhällsfrågor med ett infrastrukturperspektiv. Vi arbetar ofta tillsammans med aktörer utanför kommunens organisation såsom andra kommuner, regioner, myndigheter på olika nivåer samt näringslivet. Samarbeten i internationella sammanhang förekommer också.
I rollen ingår att ha en god överblick över behov och önskemål inom trafikområdet. Ett högaktuellt område är att tillsammans med olika aktörer delta i arbetet med
att utveckla kommunens laddinfrastruktur, att vara kommunens representant i den militära mobiliteten och medverka i utvecklingen av Inlandsbanan.
KvalifikationerVi välkomnar dig med utbildning på universitet-/högskolenivå med inriktning inom infrastruktur, samhällsplanering eller annan relevant utbildning för tjänsten. Du har goda språkkunskaper i svenska i såväl tal som skrift samt flerårig arbetslivserfarenhet på strategisk nivå i kommun, region eller statlig verksamhet. Vi ser också att du kan kommunicera på engelska.
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av:
• regional och nationell transportinfrastrukturplanering
• kunskap om den nationella- och regionala transportplanen och dess genomförandeprocess
• kunskap och erfarenhet av processledning och att arrangera och hålla i möten, seminarier och samtal
• vana av att arbeta med att ta fram underlag, skriva och analysera i skrift
• erfarenhet av att arbeta med förankring och kommunala beslutsprocesser
• kunskap och erfarenhet av påverkansarbete.
Dina personliga egenskaperDet här är en tjänst för dig som är utåtriktad, har lätt för att skapa kontakter och bygga positiva relationer med olika samarbetspartners samt kan få människor engagerade. Vi tror därför att det är av stor vikt att du är en kommunikativ person med hög social kompetens. Du kommer att driva långsiktiga processer vilka kräver både uthållighet och snabba anpassningar till förändringar i omvärlden, något som sätter din förmåga att vara flexibel på prov. I rollen ges du möjligheten att planera och utveckla arbetet beroende på uppgift, där din förmåga att bryta ner långsiktiga mål till dagliga leveranser är avgörande. I ditt dagliga arbete är du drivande och kreativ med ett lösningsorienterat fokus i såväl självständigt arbete som i grupp. Slutligen ser vi att du som söker är van att hantera och driva komplexa processer i samverkan med andra med förmåga att analysera olika handlingsalternativ för att fram välmotiverade beslutsförslag.
Vi är måna om att hitta rätt person för tjänsten och lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett självständig och utvecklande arbete där du blir en nyckelspelare i kommunens framtida utveckling. Du kommer att vara en del av vårt kreativa team men med självständiga uppdrag. Inom avdelningen finns en stor och bred kompetens som vi gärna delar med oss av för att uppnå ett gott samarbete och ett bättre resultat i våra respektive arbeten/uppdrag.
Vi erbjuder också friskvård på arbetstid samt friskvårdspeng.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Elise Ryder-Wikén, Förvaltningschef, 0680-16321,
Elise.Ryder-Wiken@herjedalen.seKicki Jonasson, Ombud Vision, 0680-16367
Ann-Kristin Olofsson, Ombud Sveriges Ingenjörer, 0680-16201
Arbetsplats
Ringvägen 2
842 33 Sveg
Ersättning . Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4916695244".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510),
http://www.herjedalen.se Kontakt Ombud Vision
Kicki Jonasson
0680-16367 Jobbnummer 9142621