Informationsspecialist/bibliotekarie

Folkhälsomyndigheten / Administratörsjobb / Östersund
2022-12-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Informationsspecialist/bibliotekarie" (publicerad 2023-03-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Östersund, Ragunda, Solna, Stockholm, Lund eller i hela Sverige

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Har du erfarenhet av strukturerade litteratursökningar inom folkhälsoområdet eller annat tvärvetenskapligt område? Gillar du att arbeta med förvärv av vetenskapliga databaser? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!

Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som kan utföra strukturerade litteratursökningar (vetenskaplig och grå litteratur) inom hela folkhälsoområdet och i samarbete med olika arbetsgrupper vid myndigheten. Som informationsspecialist/bibliotekarie ansvarar du för inköp och upphandling av databaser och prenumerationer på elektroniska tidskrifter där det ingår att inhämta och analysera användarstatistik. Du tar fram budgetunderlag för myndighetens vetenskapliga informationsförsörjning och administrerar myndighetsgemensamma vetenskapliga informationsresurser.

Vidare kommer du att:

• ansvara för arbetsgruppens interna webbkommunikation.
• utbilda och handleda i referenshantering och referenshanteringsverktyg
• hantera frågor som kommer in till arbetsgruppens interna epost och administrera fjärrlån och artikelbeställningar.
• medverka i enhets- och myndighetsövergripande uppdrag såsom remisser, externa nätverk, verksamhetsutveckling, osv.

Vem söker vi?
Krav för anställningen

Kandidatexamen inom biblioteks- och informationsvetenskap eller annat område som motsvarar arbetsuppdraget.

Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:

Mycket stor vikt läggs vid:

• erfarenhet av strukturerade litteratursökningar inom folkhälsoområdet eller annat tvärvetenskapligt område
• erfarenhet av förvärv och administration av databaser och elektroniska vetenskapliga tidskrifter
• goda kunskaper i de digitala verktyg och programvaror som krävs för arbetets genomförande (t.ex. referenshanteringsverktyg och verktyg för hantering av arbetet med systematiska litteraturöversikter)
• goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• personlig lämplighet för anställningen såsom god samarbetsförmåga, ansvarstagande, initiativtagande, självständighet samt god kommunikativ förmåga.

Stor vikt läggs vid:

• erfarenhet av arbete som informationsspecialist/bibliotekarie inom staten eller annan kunskapsproducerande organisation.

Vikt läggs vid:

• erfarenhet av handledning/undervisning
• erfarenhet av webbkommunikation.

Vad gör enheten?
Enheten för spelprevention och samordning ANDTS ansvarar för myndighetens uppföljning och kunskapsstöd inom spelprevention, samordning inom området alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar (ANDTS) och uppdraget att stödja genomförandet av ANDTS-politiken 2021-2025.
Vi ansvarar också för informationssökning av forskning och för myndighetens vetenskapliga databaser samt för samordning av kunskapsstöd baserat på arbetssättet litteraturöversikter.

Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Månsdotter, telefon 010- 205 28 88.

Fackliga företrädare är för SACO Raija Ahmed, telefon 010-205 26 64, och för OFR/S Sujata Maini, telefon 010-205 22 73.

Publiceringsdatum
2022-12-19

Så ansöker du
Arbetsförmedlingens länk till vår webbplats fungerar inte. Gå därför direkt till Folkhälsomyndighetens webbplats https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/lediga-jobb/.

Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.

Ansök senast 2023-01-09 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 05010-2022-2.1.1

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten (org.nr 202100-6545), http://www.folkhalsomyndigheten.se

Jobbnummer
7269155

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Folkhälsomyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folkhälsomyndigheten: