Informationssäkerhetsspecialist till Statens servicecenter

Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Gävle
2019-03-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Informationssäkerhetsspecialist till Statens servicecenter" (publicerad 2020-09-25) ⬅️


Visa alla säkerhetsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi ca 500 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. När vi tar över servicekontoren blir vi ca 1400 medarbetare över hela landet.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

I rollen som informationssäkerhetsspecialist tillhör du Verksamhetsskyddsavdelningen som har det övergripande och samordnande verksamhetsansvaret för Statens servicecenters säkerhet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, incidenthantering, säkerhetsrådgivning, signalskydd, kris- och beredskapsplanering samt i övrigt skydd av organisation, personal och egendom.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter i rollen som informationssäkerhetsspecialist innebär att du operativt arbetar med informationssäkerhet med utbildning samt stöd vid genomförande av informationsklassningar, hotbilds- och riskanalyser samt kontinuitetsplanering. Du medverkar vid upphandlingar samt kravställningar tillsammans med verksamheter och förvaltningar. I arbetet ingår även att aktivt arbeta med framtagande av underlag till ledningens genomgång. I enlighet med vårt ledningssystem verkar du för att informationssäkerheten ständigt förbättras och utvecklas, bland annat genom att identifiera förslag till förbättringar och genomföra dessa. Du leder workshops och utbildar i grupp samt kan ta fram utbildningsmaterial. Du samlar in och sammanställer material som stöd för den strategiska informationssäkerheten och medverkar vid framtagande av och reviderar riktlinjer. I din roll arbetar du nära informationssäkerhetschefen och IT-säkerhetsansvarig samt med all verksamhet inom myndigheten men även med andra myndigheter och leverantörer. Rollen förutsätter att du har hög integritet och god förståelse för den statliga värdegrunden.

Publiceringsdatum
2019-03-05

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen t.ex. inom informationssäkerhetsområdet eller systemvetenskap
• Minst fem års arbetslivserfarenhet av tillämpat informationssäkerhetsarbete
• Erfarenhet av att hålla utbildningar inom informationssäkerhetsområdet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Skapa struktur i ditt arbete
• Säkerställa kvalitet
• Kommuicera väl på svenska i tal och skrift
• Ge god service
• Förmedla information så att andra förstår, van att tala inför grupp, hålla presentationer och genomföra workshops
• Bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat för trivsel och utveckling

Dessutom är det meriterande om du har:
• Cerifieringar inom området, t.ex. CISM eller CISA
• Aktuell och relevant erfarenhet från arbete inom större myndighet eller stora organisationer
• Erfarenhet av att delta i stora upphandlingar där höga krav ställs på informationssäkerhet
• Kunskap om Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps metodstöd för informationssäkerhet

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar 6 månaders provanställningen.
Anställningen är placerad i Gävle, Stockholm eller Östersund, efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 24 mars 2019.
Vi har tre likadana annonser ute för samma tjänst, dvs vi söker en informationssäkerhetsspecialist till Gävle, Östersund eller Stockholm. Du behöver bara ansöka via en av annonserna.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582, Towa Eng SACO-S tel. 010-456 03 91

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lars Grundström, Säkerhetschef lars.grundstrom@statenssc.se 010-4560158

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE15
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE15

Jobbnummer
4649802

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: