Informationssäkerhetssamordnare till Grundskoleförvaltningen

Göteborgs kommun / Organisationsutvecklarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

I Göteborgs grundskoleförvaltning ingår 146 kommunala grundskolor och 41 fristående grundskolor där det går cirka 59000 elever. Hela förvaltningen har drygt 8000 medarbetare och chefer som gemensamt arbetar med att utveckla och förvalta verksamheten till framtidens skola.
På grundskoleförvaltningen är vi innovativa gällande vår kultur, våra förhållningssätt samt när det gäller styrning och ledning, så att vi kan stödja rektorerna på skolorna och skapa bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att tillsammans med andra medarbetare och chefer skapa en modern organisation där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.



Publiceringsdatum
2019-12-11

Arbetsuppgifter
Till enheten för Informations- och ärendehantering söker vi nu en Informationssäkerhetssamordnare att vara med i vårt arbete att skapa en rättssäker och enhetlig information- och ärendehantering för hela Grundskoleförvaltningen.
Enheten för Informations- och ärendehantering är organisatoriskt placerad under Myndighetsavdelningen och ansvarar för hela ärendehanteringsprocessen från postöppning och ärendefördelning via beslut i nämnd och utskott till avslut, gallring och bevarande. I enhetens uppdrag ingår att dels leda och operativt säkerställa de centrala ärendehanteringsprocesserna på förvaltningsövergripande nivå samt samordna och bistå de enskilda enheterna i verksamheten i deras hantering av information, dokumentation och allmänna handlingar. På enheten finns idag 15 medarbetare.

Som Informationssäkerhetssamordnare ska du i samarbete med enhetens fyra andra informationssäkerhetssamordnare driva utvecklingsarbetet kring informationssäkerhet i förvaltningen och skapa förutsättningar för hela organisationen att hantera frågorna. Du arbetar såväl operativt som konsultativt och tar aktivt initiativ till förbättringar inom området efter behov från verksamheten.
Tillsammans ansvarar ni för att bygga upp nödvändiga strukturer i syfte att säkerställa att medarbetare och chefer upprätthåller en god kunskapsnivå om ämnet. En viktig del i arbetet blir att utforma, förvalta och implementera metoder och rutiner för förvaltningens arbete kring säker informationshantering i samtliga delar av ett ärendes hantering. Ni håller utbildningar och workshops, ger råd och handleder samt formulerar rutiner, riktlinjer och andra styrdokument. Stor del av tjänstens innehåll styrs av verksamhetens behov av kunskap och stöd inom området informationshantering.
Du bistår organisationen i arbetet med efterlevnad av aktuell lagstiftning och GDPR och är kontaktperson gentemot Datainspektionen och förvaltningens Dataskyddsombud på Intraservice. Du kommer att i samarbete med andra avdelningar och förvaltningar i staden bistå förvaltningens i arbetet med att avveckla och införa gamla respektive nya administrativa IT-stödsystem samt upprätta säkra processer för hantering av information.
Rollen innebär att du kommer arbeta nära såväl chefer på förvaltningsövergripande nivå som rektorer och administrativ personal på våra skolor. Rollen ställer krav på regelbunden omvärldsbevakning och kunskapsinhämtning rörande informationssäkerhet och offentligrättslig lagstiftning i stort.


Kvalifikationer
Vi söker dig med stor kunskap om och erfarenhet av offentliga myndigheters informations- och ärendehantering och som vill jobba både strategiskt och operativt med informationssäkerhet.

För att klara av arbetet krävs relevant examen på högskolenivå inom den samhällsvetenskapliga diskursen. Har du en arkivarieutbildning eller dokumenterad erfarenhet av att arbeta med arkiv och bevarande av dokumentation och information ses detta som särskilt meriterande. Goda kunskaper inom offentlig lagstiftning såsom Kommunallag, Förvaltningslag, Arkivlag, Skollag, Patientdatalag är ett krav.
Du skall ha dokumenterad erfarenhet av arbete inom kommunal förvaltning och dess ärende- och informationshantering, gärna med kunskap inom GDPR.

Då förvaltningen bedriver arbete att avveckla och utveckla IT-stödsystem för verksamheten kommer stor del av ditt arbete att bestå i att bevaka och ge råd i hantering av information i dessa processer. Vi ser det som mycket meriterande om du tidigare arbetat med införande av exempelvis ärendehanteringssystem eller verksamhetssystem inom kommunal verksamhet eller deltagit i omhändertagande av dokumentation och information i samband med avveckling av IT-system.

Som person har du integritet, ett högt säkerhetsmedvetande och förmåga att fokusera på uppgiften och arbeta självständigt. Att kunna ta initiativ, vara flexibel och kunna prioritera är viktigt för att trivas i rollen parallellt med förmågan att kunna strukturera och arbeta målinriktat. Eftersom tjänsten till stor del innebär en konsultativ roll måste du ha lätt för att skapa relationer, tycka om att tala inför andra, ge tydliga instruktioner samt gilla att vara problemlösare.



ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-12-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "G19/1436".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen

Jobbnummer
4995714

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: