Informationssäkerhetssamordnare, Säkerhetsenheten

Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten / Organisationsutvecklarjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten i Strängnäs

Vi söker dig som har ett genuint intresse för informationssäkerhet och vill vara en del i att utveckla informationssäkerheten i Strängnäs kommun.

Säkerhetsenheten vid Kommunstyrelsens kansli i Strängnäs består idag av sju personer som tillsammans utgör ett strategiskt och operativt stöd till kommunens verksamheter i säkerhets- och försäkringsfrågor, trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete, informationssäkerhet, krisberedskap och planering för civilt försvar.

Vi söker nu en medarbetare som ska vara det strategiska stödet och samordnare avseende informationssäkerhet för kommunens samtliga verksamheter.


Publiceringsdatum
2022-08-18

Arbetsuppgifter
• Leda, driva och samordna utvecklingsarbetet inom informationssäkerhetsområdet.
• Genomföra riskanalyser och klassning av information.
• Stödja kommunens verksamheter i arbetet för en god informationssäkerhet, till exempel vid upphandling av tjänster, och delta i kommunens digitaliseringsarbete.
• Följa upp efterlevnaden av lagstiftning, riktlinjer och andra styrande dokument inom området.
• Utbilda våra medarbetare inom informationssäkerhet.
• Bidra till en ökad riskmedvetenhet och stark säkerhetskultur i Strängnäs kommun.

Rollen ligger på både en strategisk och operativ nivå där du fungerar som ett bollplank till verksamheterna. Det innebär utveckling, implementering, ledning och uppföljning av Strängnäs kommuns ledningssystem för informationssäkerhet utifrån ISO 27000-serien och andra relevanta standarder. I rollen ingår samordning av det informationssäkerhetsarbetet och koordinering av arbetet med säkerhetsanalyser i kommunens verksamheter.

Du bistår också säkerhetsskyddschefen i arbetet med säkerhetsskydd. I din vardag har du ett nära samarbete med kommunens säkerhetschef, IT- och digitaliseringsavdelning och kommunarkivet i frågor kopplade till informationshantering och informationsstyrning.

Då säkerhetsarbetet är integrerat kommer även du liksom de andra på enheten i viss mån även att handlägga ärenden inför politiska beslut, vilket innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar och andra vanligt förekommande arbetsuppgifter på kontoret, exempelvis hantering av fakturor.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning antingen högskola, yrkeshögskola eller motsvarande med inriktning mot informationssäkerhet, eller en annan utbildning och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. I den här rollen kommer du att fungera som expert inom informationssäkerhet och även utbilda andra. Därför är det viktigt att du har en god analytisk förmåga, att du med lätthet kan sätta dig in i ny lagstiftning och att du gillar att lösa komplexa frågor och problem. Likväl som du är skicklig på att organisera och prioritera ditt eget arbete och är duktig på att ge god service.

Det är starkt meriterande om du tidigare har jobbat på en övergripande nivå och har erfarenhet av offentlig verksamhet och politiskt styrda organisationer. Likaså är det meriterande om du har kunskap om säkerhetsskyddslagstiftningen samt erfarenhet av arbete med ledningssystem för informationssäkerhet.

Som person är du trygg, lyhörd och prestigelös med en god portion självinsikt. Du har en god förmåga att entusiasmera, samarbeta och bygga relationer både inom såväl som utanför den kommunala organisationen, och du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

Viktigt för tjänsten:
• Förståelse och acceptans för politiskt styrda verksamheter är grunden för att du ska trivas och lyckas i det här arbetet.
• Tjänsten kräver svenskt medborgarskap, samt innebär inplacering i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "402/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten

Kontakt
Säkerhetschef
Lena Mattsson
lena.mattsson@strangnas.se
0152-291 63

Jobbnummer
6897240

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Säkerhetsenheten: