Informationssäkerhetssamordnare, Kommunstyrelseförvaltningen

Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret / Säkerhetsjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret i Sandviken

Kommunstyrelseförvaltningen arbetar med övergripande strategiska frågor med medarbetare med hög kunskapsnivå inom flera olika områden. Förvaltningen präglas av professionalism och hjälpsamhet och arbetar utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde. Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.

Sandvikens kommun erbjuder ett flertal personalförmåner. Inom många av våra yrkeskategorier erbjuds semesterväxling och årsarbetstid. Du kan även utöva friskvård till förmånligt pris och delta i hälsofrämjande aktiviteter som gör att vi mår bra till kropp och själ. Pulsen är vår personal- och fritidsförening som vi är mycket stolta över, som erbjuder många aktiviteter och dessutom är en av Sveriges bästa personalföreningar.


Publiceringsdatum
2018-12-12

Arbetsuppgifter
Kommunstyrelseförvaltningen söker nu en informationssäkerhetssamordnare som ska jobba i en nyinrättad roll med syfte att samordna informationssäkerhetsfrågorna. Vi ser att det finns en naturlig koppling mellan dataskyddsarbete och informationssäkerhet vilket gör att du i din roll även kommer att hantera uppdraget som dataskyddsombud åt kommunens nämnder och bolag.

Arbetet utgår från gällande lagstiftning på området, bland annat NIS-direktivet, GDPR och säkerhetsskyddslagen men framförallt från kommunens behov av säkerhet. Du har ett strategiskt ansvar för arbetet med informationssäkerhet men även ett operativt ansvar för att arbetet med informationssäkerhet sker på ett systematiskt och samordnat sätt.
I rollen som dataskyddsombud ska du kontrollera att personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt inom kommunen. Du ska även informera och ge råd om dataskyddsförordningen och angränsande regler. Dataskyddsombudet ska fungera som en kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten och för registrerade personer. Ombudet ska ha en självständig roll i organisationen och rapportera till ledningen.

Exempel på arbetsuppgifter är:

• koordinera arbetet med kartläggning av informationstillgångar, incidenthantering, risk- och sårbarhetsanalyser, informationsklassning för samhällskritiska och verksamhetskritiska system, tjänster och processer
• stötta kommunkoncernen i informationssäkerhetsfrågor genom att bistå med utbildning, rutiner och vägledning för att hitta praktiska och ändamålsenliga lösningar,
• utbilda kommunkoncernen inom informationssäkerhetsområdet,
• utgöra kravställare på kommunens IT-säkerhet,
• kontrollera att kommunens krav på informationssäkerhet följs,
• rapportera till organisationens ledning om dataskyddsfrågor och organisationens brister och utvecklingsbehov.


Kvalifikationer
Du har högskoleexamen inom informationssäkerhet, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att självständigt driva utveckling inom ditt arbetsområde och tilltalas av att jobbet både är strategiskt och operativt.

I din yrkesroll är du noggrann, proaktiv och analytisk. Du har hög integritet samtidigt som du besitter förmåga att pedagogiskt kommunicera och målgruppsanpassa ditt budskap. Du trivs med att både arbeta självständigt och i projekt. Kunskap inom IT-säkerhet är meriterande.

Både rollen som informationssäkerhetssamordnare och uppdraget som dataskyddsombud innebär ett nära samarbete med andra inom och utom förvaltningen vilket förutsätter en god samarbetsförmåga. Du visar förståelse och intresse för de olika verksamheternas uppdrag och behov och förstår hur informationssäkerhetsarbetet kan integreras i kommunens kärnverksamhet. Du drivs av att skapa möjligheter till förbättringar och engagemang i din omgivning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Rollen är inplacerad i säkerhetsklass, vilket innebär att godkänd säkerhetsprövning inklusive registerkontroll är en förutsättning.
Arbetsgivaren kommer erbjuda utbildningar inom området.

Provanställning kan komma att tillämpas.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-06
Ange följande referens när du ansöker: 128-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ann-Sofie Hedenström ann-sofie.hedenstrom@sandviken.se 026-241214
Tommie Floréus tommie.floreus@sandviken.se 026-241163
Mikael Eriksson mikael.1.eriksson@sandviken.se 026-240068

Företag
Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Jobbnummer
4505693

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret: