Informationscontrollers sökes
Statens Fastighetsverk / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Fastighetsverk i Stockholm,
Solna,
Botkyrka,
Ekerö,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter - däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.
Vill du vara med och förstärka oss i arbete med en effektiv, säker och rättssäker informationsförvaltning? Då kan den här tjänsten vara något för dig då vi söker en eller flera informationscontrollers till vår enhet Arkiv och informationsförvaltning.
Enheten Arkiv och informationsförvaltning ansvarar för intern styrning och kontroll avseende offentlighets- och arkivlagstiftningen samt säkerställer att myndigheten har ett långsiktigt förhållningssätt i sin informationshantering. Vid enheten finns myndighetens arkiv, registratur och centrala funktion för utlämnande av allmän handling.
På enheten finns både arkivarier och informationscontrollers som arbetar i nära samverkan med informationshanteringsstrategier. Enheten bedriver ett omfattande utvecklingsarbete i strävan att uppnå en proaktiv informationsförvaltning som är rustad för att hantera ökande informationsmängder och bidra till effektiva flöden. För att tillmötesgå detta fortsätter enheten att växa och behöver nu stärka upp med fler kompetenta kollegor. Du blir placerad på vårt kontor i Stockholm men eftersom vi finns i hela landet innebär tjänsten resor.
Din roll
Som informationscontroller på SFV arbetar du både operativt och strategiskt med hanteringen av myndighetens allmänna handlingar. Du deltar i arbetet med att planera, genomföra och utveckla förvaltningen av myndighetens information. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är trygg i att arbeta i ärendehanterings- och diarieföringssystem. Du är van att bedöma och hantera allmän handling enligt rådande regelverk och interna styrdokument.
I rollen ingår utveckling, kvalitetssäkring och implementering av nya arbetssätt, informationskartläggning av myndighetens processer, säkerställande av ett systematiskt informationssäkerhetsarbete, stödja verksamheten i hanteringen av allmänna handlingar genom utbildningsinsatser samt löpande registratorsuppgifter.
Du kommer även spela en viktig roll i de byggprojekt som myndigheten bedriver, genom att utveckla hållbara informationshanteringslösningar och strukturerade informationsflöden som lever upp till både lagkrav och verksamhetskrav. Övriga arbetsuppgifter som kan förekomma är resor till lokalkontor för insatser, genomförande av gallringsutredningar av IT-system samt stöd till funktionen för utlämnande av allmänna handlingar.
Publiceringsdatum2022-05-06ProfilDu har akadmisk utbildning motsvarande 120 HP arkiv- och informationsvetenskap, eller 60 HP och motsvarande förvärvad kompetens som arbetsgivaren bedömmer likvärdig. Du har erfarenhet av diarieförings- och ärendehanteringssystem samt god svenska, både i tal och skrift. Vidare ser vi gärna att du har relevant arbetslivserfarenhet eller har arbetat som informationscontroller eller arkivarie inom offentlig verksamhet. Erfarenhet av utlämnande av allmän handling, informationskartläggning och gallringsutredningar är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är kvalitetsmedveten, ansvarstagande och arbetar målinriktat. Du gillar ordning och reda och är noggrann inom de överenskomna ramarna. Du kan prioritera och organisera dina arbetsuppgifter samt leverera resultat i tid. Du besitter ett ödmjukt förhållningssätt, tar ansvar för ditt lärande och nyttjar dina kompetenser och erfarenheter för att öka kunskapen i verksamheten.
Du har god analytisk- och problemlösningsförmåga och orienterar dig lätt i nya sammanhang. Du har lätt att se möjligheter och vill bidra till utveckling av informationshanteringsfrågor.
Du är flexibel och kan vid behov parera mellan olika uppgifter. Du räds inte utmaningar, nya uppgifter och du kan hantera perioder med hög arbetsbelastning.
Mer information
SFV tillämpar normalt 6 mån provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och för denna säkerhetsklassificering krävs svenskt medborgarskap.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på
www.sfv.seSista ansökningsdag är 2022-05-30 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!
För frågor kring tjänsten går det bra att kontakta Lenka Medin på tfn 010-478 72 10.
Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Ersättning,
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Fastighetsverk
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Fastighetsverk (org.nr 202100-4474),
http://www.statensfastighetsverk.se/ Arbetsplats Statens fastighetsverk
Kontakt Lenka Medin, Enhetschef
010-478 72 10 Jobbnummer 6614981
Observera att sista ansökningsdag har passerat.