Informationsarkitekt, Solna

Skatteverket / Organisationsutvecklarjobb / Solna
2018-01-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Informationsarkitekt, Solna" (publicerad 2018-10-22) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Ditt nya jobb

Du kommer att vara med i skapandet av Skatteverkets digitala transformation där vår förmåga att informationsförsörja (både internt och extern) kommer vara en central del.

Din placering kommer att vara på Tjänsteutvecklingssektion 3, Kundmötesavdelningen. Sektionens uppdrag är inriktat på utveckling av öppna API:er och integrationer för att tillgängliggöra information. Sektionen ansvarar också för myndighetsövergripande e-samverkan och utveckling och drift av Mina meddelanden.

Som informationsarkitekt kommer du att tillhöra Skatteverkets integrationskompetenscenter (ICC). Där kommer du att arbeta nära såväl verksamheten som IT för att stötta i framtagandet av integrationer mot såväl privata som offentliga aktörer.

Då Skatteverkets ICC befinner sig i en uppstartsfas så kommer du att både driva och delta i utveckling av metoder och arbetssätt inom ditt ansvarsområde. Detta arbete kommer att bedrivas tillsammans med såväl andra arkitekter som med kollegor på ICC:t.

För att lyckas med ditt nya jobb krävs god erfarenhet och kompetens, men även vilja och förmåga att utvecklas vidare inom rollen som informationsarkitekt.

I ditt arbete kommer du bland annat

• ansvara för att ta fram informationsutbytesmodeller och beskrivningar som ligger till grund för integrationer
• delta i arbetet med att utforma de tjänstebeskrivningar som ICC:t exponerar internt och externt
• vara bollplank och stödja producenter i deras framtagande av modeller och beskrivningar
• utveckla och förankra metoder och arbetssätt inom ansvarsområdet
• leda workshoppar för ta fram begrepps- och informationsmodeller
• föra dialog kring integrationer med interna och externa parter.

Vi söker dig som

• har relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• har minst två års aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med arkitekturfrågor med fokus inom informationsarkitektur
• har god erfarenhet av att modellera och dokumentera begrepps- och informationsmodeller (enligt standardnotation)
• har erfarenhet av att leda workshoppar för modellering
• självständigt kan ansvara för, planera och genomföra aktiviteter
• har god samarbetsförmåga samt bidrar till och skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
• har helhetsperspektiv, är resultatinriktad och van att leda och fatta beslut
• har förmåga att målgruppsanpassa din kommunikation (exempel på målgrupper kan vara chefer, utvecklare, verksamhetsrepresentanter, andra arkitekter) samt har lätt för att förklara komplexa problem och samband.

Det är meriterande om du

• är certifierad verksamhetsarkitekt
• har aktuella kunskaper i Qualiware Lifecycle Manager eller liknande verktyg
• har aktuell och praktisk erfarenhet av att arbeta med integrationsfrågor utifrån ett verksamhets- och informationsperspektiv
• har arbetat med metodutveckling inom rollens ansvarsområde.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

Anställningen är tills vidare. Vi kan komma att tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-01-03

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kristina Liljemark, Sektionschef 010-5744992
Mikael Skyman, Verksamhetsarkitekt 010-5747060
Anna Siecke, Hr-konsult anna.siecke@skatteverket.se 010-574 78 21
Per-Olof Karlsson, facklig kontaktperson Saco 010-576 82 42

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Skatteverket
17194 SOLNA

Kontorsadress
Skatteverket

Jobbnummer
3881690

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: