Införandeansvarig

Rikspolisstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2011-05-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Införandeansvarig" (publicerad 2012-03-30) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Rikspolisstyrelsen i Stockholm, Solna, Uppsala, Eskilstuna, Västerås eller i hela Sverige

Rikspolisstyrelsen söker Införandeansvarig för ett nationellt införande av polisens digitala arkiv, till Polisavdelningen, enheten för utredning och lagföring.
Huvudkontorets uppgifter är att styra och stödja polismyndigheterna. I uppgifterna ingår även att följa upp och utvärdera att polisverksamheten bedrivs i linje med de prioriteringar som riksdag och regering fastlagt. Vi arbetar enligt beställar-utförarmetoden.
Polisavdelningen leder metod- och verksamhetsutvecklingen i syfte att skapa en enhetlig, effektiv och tillgänglig svensk polis. Avdelningen ansvarar för kärnverksamheten på strategisk nivå och har till uppgift att utveckla och samordna polisverksamheten i ett nationellt perspektiv. Avdelningen är organiserad i fyra enheter: Utredning/ lagföring, Brottförebyggande arbete, Service och Enheten för internationell samordning. Direkt underställd avdelningschefen finns en biträdande avdelningschef. Antalet anställda på Polisavdelningen uppgår till ca 110 personer.

Publiceringsdatum
2011-05-18

Dina arbetsuppgifter
Rikspolisstyrelsen har påbörjat utvecklingsarbetet med det digitala arkivet. Utvecklingen bedrivs som en del i arbetet inför införandet av en ny polisdatalag. Arkivet kommer att införas etappvis och beräknas vara infört hos samtliga polismyndigheter till år 2014.
Införandet av det digitala arkivet ska ske i nära samverkan med programmet för omhändertagandet av den nya polisdatalagen (PDL) och delprojektet för skapandet av det digitala arkivet.
Som införandeansvarig kommer du arbeta mot samtliga polismyndigheter med att etablera en införandeorganisation, därutöver ingår även att:
• ansvara för införandet av det digitala arkivet mot polismyndigheterna och stödja myndigheterna i deras lokala införande,
• ansvara för förändringsledning och utbildning kring nya arbetssätt med anledning av införandet av det digitala arkivet,
• medverka i arbetet med utvecklingen av det digitala arkivet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• akademisk examen med inriktning systemvetenskap,
• ledarskapsutbildning,
• erfarenhet av att driva stora projekt och verksamhetsprojekt inom komplexa organisationer,
• erfarenhet av att arbeta med nyttokalkylering och nyttohemtagning,
• gedigna kunskaper om verksamhetsprocesser kring dokumenthantering och arkivering,
• goda kunskaper om legala krav som påverkar dokumenthantering och arkivering inom offentlig sektor,
• god kunskap om Props,
• erfarenhet av driva projekt inom offentlig sektor.
Meriterande
• tidigare erfarenhet av arbete inom polisen,
• erfarenhet från arbete med skapande och införande av digitalt arkiv på andra myndigheter.

Dina personliga egenskaper
Du bör ha god kommunikationsförmåga samt gedigna ledaregenskaper. Det är viktigt att du har en helhetssyn, ett flexibelt förhållningssätt, ett utvecklingsinriktat arbetssätt samt förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.
Mer om anställningen
Tjänsten är tidsbegränsad till två år från anställningsdatum. Förtroendearbetstid tillämpas. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm. Vi har höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt offentlighetsprincipen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen.
För annonsen i sin helhet, se www.polisen.se.

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-06-01
Vi tar endast emot pdf-filer och bilagor i .doc format. Ange refnr 159/11 i mailets ärendemening.
Ange följande referens när du ansöker: 159/11
Ansökan kan skickas till e-postadress: ansokningar.rps@polisen.se

Kontakt
Lars Bengtsson, Verksamhetsansvarig, 010-563 49 45
Lena Tysk, Bitr. avdelningschef, 010-563 91 94
Eva Taavo, Fackförbundet ST, 010-563 53 95

Facklig kontakt
Dan Ekdahl, SACO, 010-563 50 75
Sofia Ask, Polisförbundet, 010-563 87 10
Ebrahim Nikkhah-Dehkordi, SEKO, 010-563 88 58

Företag
Rikspolisstyrelsen

Adress
Rikspolisstyrelsen
Box 12256
10226 STOCKHOLM

Kontorsadress
Polhemsgatan 30

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-401 90 00
E-postadress: ansokningar.rps@polisen.se

Jobbnummer
936857

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Rikspolisstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Rikspolisstyrelsen: