Incident manager till E-hälsomyndigheten

E-Hälsomyndigheten / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos E-Hälsomyndigheten i Stockholm, Kalmar eller i hela Sverige

Drivs du av att göra nytta och påverka på riktigt och vill kombinera din kompetens med ett samhällsengagemang och en vilja att skapa nytta för invånare, vård- och apotekspersonal?

Vill du vara med på vår resa och digitala transformation och stödja vår verksamhet inom en växande myndighet? Då kan det här vara en roll för dig.

Vi söker nu en incident manager för att säkerställa att E-hälsomyndigheten bibehåller snabb, effektiv och säker hantering vid allvarliga incidenter som kan påverka leveransen av våra samhällsviktiga tjänster.

Publiceringsdatum
2024-11-01

Om tjänsten
I rollen som Incident Manager hos oss verkar du för att så snabbt som möjligt hantera och lösa allvarliga incidenter som uppstår i vår it-miljö. Du ansvarar för att upprätthålla och förbättra processer, rutiner och arbetssätt kopplat till incident och problem management i nära samarbete med andra intressenter i organisationen.

Du ingår i ett team som tillsammans schemalägger rollen som operativ incident manager under kontorstid och som styr, leder och koordinerar arbetet som krävs för att lösa en allvarlig incident. En viktig uppgift i incidenthanteringen är att upprätthålla tydlig kommunikation till så väl externa som interna intressenter. Vid behov stöttar du våra agila team i arbetet med lägre klassade incidenter.

Efter att en allvarlig incident är åtgärdad koordinerar du i rollen som Problem Manager arbetet med problemhantering som har till syfte att förhindra att incidenter uppstår igen.

E-hälsomyndigheten tillhandahåller samhällskritiska tjänster vilket innebär att funktionen för incidenthantering alltid är bemannad. Utanför kontorstid bemannas den med schemalagd beredskap.

När du blivit "varm i kläderna" och lärt känna verksamheten så kan det vara så att rollen som Incident Manager går att kombinerat med ytterligare uppgifter och det finns goda möjligheter att själv vara med och forma det.

Om dig
Som person har du förmåga att behålla lugnet när det hettar till och du trivs i en roll där du får vara ett stöd för verksamheten. Du är beslutsam och har förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Ditt arbetssätt är strukturerat och lösningsorienterat. Du arbetar proaktivt, tar ansvar och driver ditt arbete självständigt. Du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer med hela IT-organisationen och andra intressenter. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen.


Vi söker dig som har:

• några års erfarenhet i rollen som Incident Manager
• erfarenhet att arbeta processorienterat enligt ITIL-ramverket
• eftergymnasial utbildning inom IT eller genom arbete förvärvad motsvarande kunskap
• god kunskap i svenska, både i tal och i skrift

Det är meriterande för tjänsten om du har:

• erfarenhet i rollen som Problem Manager
• erfarenhet av att arbeta med agil produktutveckling
• praktisk erfarenhet av att förvalta ett ITSM-system
• erfarenhet av arbete inom statlig myndighet

Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.

Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.

På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss

Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:

Enhetschef Maria Idberg: 010-106 07 68
HR-specialist Charlotte Wikhagen: 010-106 08 32,

Fackliga representanter:
Fabian Göransson, Saco: 010-458 62 34
Ingela Gångfeldt, ST: 010-458 62 90.

Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 22 november 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan Kalmar och Stockholm.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.

Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.

Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se

Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
E-Hälsomyndigheten (org.nr 202100-6552), https://www.ehalsomyndigheten.se/jobba-hos-oss/

Arbetsplats
E-hälsomyndigheten

Jobbnummer
8989813

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från E-Hälsomyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos E-Hälsomyndigheten: