IFO chef/verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen
Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
2024-01-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "IFO chef/verksamhetschef Individ- och familjeomsorgen" (publicerad 2024-03-07) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom - Ett jobb med plats för växtkraft
Nu erbjuder vi ett viktigt och spännande arbete i en kommun som är tillräckligt stor för eget driv och tillräckligt liten för nära relationer.
Vill du ta ansvar för en betydelsefull och omfattande verksamhet där du samtidigt ingår i Socialförvaltningens kunniga, kreativa och ambitiösa ledningsgrupp där ingenting är omöjligt? Vi ser fram emot att välkomna en visionär och resultatorienterad verksamhetschef till vårt team - välkommen med din ansökan!
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Här växer framtidstron och befolkningen ökar tack vare att människor både flyttar hit och väljer att stanna kvar. Vi värnar om alla invånare och därför arbetar vi kvalitets- och målinriktat för att ge bra service och omsorg genom livets alla skeden.
Till Socialförvaltningen rekryterar vi nu en verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen som vill vara med och skapa växtkraft för verksamheten, medarbetare och invånare genom att vara kreativ, inspirera och engagera, i samverkan leda och utveckla en professionell verksamhet utifrån vårt uppdrag samt utöva ett gott ledarskap och skapa förutsättningar för lärande och framtidstro i våra verksamheter.
Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är organiserade i fem enheter; Barn och Familjeenheten, Vuxenenheten, Öppenenheten (inkl. reception), Arbetsmarknadsenheten samt Integrationsenheten.
En dag som IFO chef/verksamhetschef
Som verksamhetschef för individ- och familjeomsorgen har du ansvar för att leda och utveckla verksamheten. Det inkluderar ledarskap, arbetsmiljö och personalansvar, verksamhetsutveckling, budget- och ekonomiansvar samt aktivt samarbete med andra myndigheter, organisationer och samarbetspartners. Vi är i uppstarten av att arbeta aktivt med tidiga förbyggande insatser, det gör vi i samverkan med Region Jämtland/Härjedalens BUP samt Barn- och utbildningsförvaltningen i Krokoms kommun, ett viktigt arbete för att förflytta det reaktiva arbetet till ett förebyggande arbete.
Vidare inkluderas kvalitetssäkring, krishantering samt rapportering och dokumentation. Målet är att skapa en stabil och effektiv omsorg genom en rättssäker myndighetsutövning som stödjer och stärker individer och familjer i olika livssituationer.
Vi står inför stora förändringar inom socialtjänsten, den nya socialtjänstlagen, hållbar socialtjänst, som innefattar en omställning till en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. I Krokom har vi under flera år sett en negativ trend gällande ökade orosanmälningar, där föräldrar behöver stöd och tidigare insatser. Som verksamhetschef på IFO behöver du ha ett starkt intresse av att hänga med i den nationella utvecklingen och ha förmågan att omsätta den i kommunens kontext. Vi behöver tänka nytt för att möta de behov som finns, för att säkerställa att våra medborgare får rätt stöd i rätt tid. Vi ser därför att du som verksamhetschef har förmåga att inspirera, motivera och leda medarbetare i förändring.
Du kommer att leda en egen ledningsgrupp med motiverade och ambitiösa enhetschefer, samarbeta med interna och externa stödfunktioner och vidareutveckla den samverkan som finns med de fackliga organisationerna. Som verksamhetschef inom individ- och familjeomsorgen blir du närmsta chef för 5 enhetschefer och 1 planeringssekreterare.
Din kompetens
Krav för tjänsten är:
Relevant högskoleutbildning inom socialt arbete eller liknande område.
Erfarenhet av ledande befattning inom individ- och familjeomsorg.
Kunskap om gällande lagstiftning och regelverk inom området.
Förmåga att inspirera och leda medarbetare mot gemensamma mål.
Meriterande är:
Tidigare erfarenhet av att leda andra
Du har ett synligt ledarskap som präglas av tydlighet, öppenhet, närhet, mod och pålitlighet. Du är strukturerad, kan fatta och följa upp beslut och har erfarenhet och kunskap kring utvecklingsarbete och gruppdynamik. Samverkan och dialog är viktiga verktyg i ditt ledarskap.
I Krokom erbjuder vi:
En engagerad, hjälpsam och ambitiös ledningsgrupp
Ett ledarutvecklingsprogram för alla nyanställda chefer
En dynamisk arbetsmiljö där du kan påverka och göra verklig skillnad.
Möjligheter till professionell och personlig utveckling.
Ett tillåtande klimat där vi är öppen för att testa nya arbetssätt.
Möjlighet till semesterväxling (dvs byta semesterersättning mot semesterdagar)
Krokoms kommun - där vi tillsammans skapar möjligheter för varje individ och familj att blomstra.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2024-02-04
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
En hälsning från din blivande chef
"Socialförvaltningens ledningsgrupp är navet i en av kommunens största förvaltningar. Nu söker jag en ny medlem i ledningsgruppen tillika chef som är trygg och stabil i sin roll och sitt uppdrag. Utöver det behövs energin och viljan att ta sig ann de stora förändringarna som den nya socialtjänstlagen kommer medföra med fokus på förebyggande insatser samt den nationella omställningen till Nära vård."
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (
visa karta)
835 80 KROKOM
Arbetsplats Krokoms Kommun
Kontakt HR-konsult
Sanna Staf
sanna.staf@krokom.se 0640 163 73 Jobbnummer 8368340
Observera att sista ansökningsdag har passerat.