Hyresadministratör
Härjedalens kommun / Administratörsjobb / Härjedalen
2025-12-22
Visa alla administratörsjobb i Härjedalen,
Älvdalen,
Orsa,
Mora,
Malung-Sälen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen,
Östersund,
Berg eller i
hela Sverige Välkommen till Härjedalens kommun!
I Härjedalens kommun finns plats för både arbete och fritid, för eget ansvar och personlig utveckling. Som medarbetare hos oss får du möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter och bidra till vårt övergripande mål; att ständigt förbättra vårt samhälle för Härjedalingarnas bästa! Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post:
flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt.
Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
När vår nuvarande hyresadministratör nu går vidare till nya utmaningar söker Fastighetsavdelningen dennes efterträdare.
Som hyresadministratör är det du som ansvarar för att fakturering och fodringar sköts. Du kommer ha ett nära samarbete med vår uthyrare och vara en del av en administrativ grupp.
Fastighetsavdelningen på Härjedalens Kommun har även som uppdrag att förvalta och ansvara för Härjegårdar Fastighets AB:s bestånd. Vi ansvarar för drift, skötsel samt lokalvård av kommunens fastigheter, tillika Härjegårdar Fastighets AB och uppgår till närmare 50 anställda.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Placeringsort: Sveg.
Publiceringsdatum2025-12-22Dina arbetsuppgifter• Fakturering och debitering av hyror.
• Manuella debiteringar, krediteringar, omföring av hyror samt tillägg och avdrag.
• Handläggning av rutiner kring olika betallösningar för inbetalningar och aviseringar, som till exempel autogiro och elektroniska betalningar.
• Registrering av betalningar för hyror och fakturor samt hantera återbetalningar.
• Kundfakturering, övriga externfakturor samt kontroll av hyres- och kundreskontra.
• Kravverksamhet för hyror och fakturor, påminnelser, inkassoärenden, upprättande av amorteringsplaner samt avhysningsärenden.
• Kontakt med kunder och olika myndigheter som banker, CTD-byråer, inkassobyrå, socialtjänsten och kronofogden.
• Kontraktskrivning av lokalhyresavtal.
• Avstämningar och administrativt stöd.
Systemansvarig för fastighetssystemet Vitec Hyra:
• Hantering av styrparametrar och behörighetssystem.
• Förändringar och nyregistrering i systemet av bland annat hyror, rabatter, fastighetsbestånd samt årliga hyresuppräkningar.
Webbmaster för hemsidan Härjegårdar.se:
• Ansvara för innehållet på hemsidan samt utföra alla ändringar i text, bilder och ritningar.
• Bearbeta bilder och ritningar för införande.
Du rapporterar till fastighetschef.
KvalifikationerKvalifikationer• God kommunikativ förmåga i det svenska språket, i både tal och skrift. Meriterande med andra språk; till exempel engelska.
• B-körkort. Meriterande om det är med manuell växellåda.
• Som lägst ha en gymnasieexamen med inriktning ekonomi, alternativt hyresadministration, samt flerårig erfarenhet av arbetet.
Meriterande:
• Erfarenhet av hyresadministration i systemet Vitec under minst 6 månader, både gällande lokaler och bostäder.
• Kunskap i hyreslagstiftningen.
Inför beslut om anställning kommer en samlad bedömning att göras utifrån erfarenhet och kunskap. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Dina personliga egenskaper• Du är självgående och driven i din yrkesroll och är trygg i att ta egna beslut.
• Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta självständigt, samtidigt som du kan samarbeta och bidra till team-känsla.
Då vår organisation är liten så är det viktigt att vara flexibel och prestigelös och kunna hjälpa till där det behövs.
Vi erbjuder
• Friskvård på arbetstid.
• Friskvårdspeng.
• Flextid.
Kontaktinformation
Anders Sjöholm, Chef Fastighetsavdelningen, 0680 - 169 69,
anders.sjoholm@herjedalen.seKicki Jonasson, Fackligt ombud Vision, 0680 - 163 67,
kicki.jonasson@herjedalen.seArbetsplats
Fjällvägen 5
842 32 Sveg
Ersättning . Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "5056013002".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510),
http://www.herjedalen.se Kontakt Fackligt ombud Vision
Kicki Jonasson
kicki.jonasson@herjedalen.se 0680 - 163 67 Jobbnummer 9660914