Huvudregistrator till Kungälvs kommun

Kungälvs kommun, Kansli och Juridik / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Kansli och Juridik i Kungälv

I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!

Kommunkansliet ansvarar för uppgifter inom bl.a. arkiv, personuppgiftsfrågor, registrering av handlingar, juridisk rådgivning till förvaltning och politik, upphandling, systemförvaltning, digitalisering och nämndsekreteraruppgifter.

Verksamheten har 30 anställda, av vilka tre är huvudregistratorer, och leds av den administrative chefen. Vårt ärendehanteringssystem är Public 360 och vi har ett e-arkiv. En av våra huvudregistratorer har nu gått vidare till ett nytt uppdrag inom kommunen och vi söker därför hans efterträdare.


Publiceringsdatum
2020-11-24

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att du gör kvalificerade bedömningar av vilka handlingar som ska registreras, gör sekretessbedömningar, fattar beslut på delegation från kommunstyrelsen och påbörjar och avslutar ärenden. Du ansvarar för att registreringen och hanteringen av allmänna handlingar och personuppgifter genomförs på ett rättssäkert sätt med god kvalitet. Det innebär också att du bevakar att myndigheten fullgör sina skyldigheter vad gäller en korrekt hantering av allmänna handlingar.

Du arbetar i ett team bestående av totalt tre huvudregistratorer, en kommunarkivarie och en arkivassistent där ni tillsammans ansvarar för att dokumenthanteringsprocessen utvecklas och förbättras. Ni har emellertid egna ansvarområden och ditt kommer att avse sektor Samhälle och utveckling.

I tjänsten ingår också att vara nämndsekreterare för ekonomiberedningen och för arvodesnämnden. I den delen av ditt uppdrag ingår du i nämndsekreterargruppen vars uppgift bl.a. är att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du protokollför möten och säkerställer att tjänsteskrivelser inkommer inom föreskriven tid och håller rätt kvalitet.

Tjänsten innebär service till media, medborgare och förtroendevalda, samt support och vägledning till tjänstemän i kommunens olika verksamheter. Det ingår vidare att genomföra utbildningar i diarieföringsfrågor för tjänstemän och förtroendevalda.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass.


Kvalifikationer
För den här tjänsten krävs att du har:
• relevant högskoleutbildning inom juridik, statsvetenskap eller administration
• en god förmåga att uttrycka dig korrekt på svenska
• god teoretisk kunskap om offentlighets- och sekretesslagen

Erfarenhet som registrator är meriterande liksom av att ha utbildad andra. Har du erfarenhet av lagstiftning inom samhällsbyggnadsområdet är det också en fördel.

Du bör också ha god förståelse för arkivvård och de förutsättningar som i övrigt gäller för myndigheters hantering av handlingar. Arbetet som registrator kräver att du är strukturerad, noggrann och effektiv samt van vid att arbeta självständigt. Vi ser också att du är en person med hög integritet, som har förmåga att förmedla information och kunskap till andra om de lagar och regler som styr myndigheters hantering av allmänna handlingar. Du har lätt för att samarbeta och har ett välutvecklat sinne för service. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Provanställning kan bli aktuellt.

ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse, dock tidigast i februari 2021.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-12-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungälvs kommun, Kansli och Juridik

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A989616".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungälvs kommun (org.nr 212000-1371)

Arbetsplats
Kungälvs kommun, Kansli och Juridik

Jobbnummer
5459480

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Kansli och Juridik

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Kansli och Juridik: