Huvudregistrator

Nykvarns Kommun / Administratörsjobb / Nykvarn
2025-06-25


Visa alla administratörsjobb i Nykvarn, Södertälje, Gnesta, Ekerö, Salem eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nykvarns Kommun i Nykvarn, Upplands Väsby, Täby eller i hela Sverige

Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar drygt 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Vi på kontoret Samordning och internt stöd har en drivkraft som gör oss engagerade. Vi sprider det vidare genom service till allmänheten. Vår kompetens och vårt engagemang bidrar till utveckling och dynamik i hela kommunen. Hos oss både vill och vågar vi varje dag, allt i samhällsnyttans tjänst.

Nykvarns kommun söker en erfaren och engagerad huvudregistrator
Vill du vara en viktig del av vår kommun och bidra till att säkerställa god dokumenthantering och rättssäkerhet? Då är du personen vi söker!

Tjänsten som huvudregistrator tillhör Kansliavdelningen, som är en del av kontoret Samordning och internt stöd. Avdelningen består av 8 engagerade medarbetare som arbetar med registratur, kommunsekretariat, nämndsekretariat, kommunarkiv, hållbarhet, utredning, fastighetsstrategiska frågor samt dataskydd och administrativ informationssäkerhet. På Kansliavdelningen är vi en arbetsgrupp med ett gott samarbetsklimat och ett gemensamt driv att göra skillnad i kommunen. Här får du möjlighet att utvecklas i din roll, samtidigt som du får utrymme att påverka både arbetssätt och processer. Som anställd hos oss omfattas du dessutom av flertalet förmåner, som bland annat tjänstepension, friskvårdsbidrag, olika försäkringar, möjlighet till semesterväxling, flexibla arbetstider och viss möjlighet till distansarbete.
Tjänsten är placerad i kommunhusets lokaler i Nykvarns centrum, i ett kontorslandskap som ger goda förutsättningar till samverkan tack vare närheten till kollegor i arbetsgruppen men också till kollegor från andra avdelningar.

Huvudregistrator

Publiceringsdatum
2025-06-25

Dina arbetsuppgifter
Som huvudregistrator hos oss kommer du att ha en central roll i hanteringen av kommunens dokument och ärenden. Tillsammans med dina kollegor på kansliavdelningen bidrar du till att skapa en effektiv och rättssäker hantering där dokumenthanteringsprocesser följer gällande lagstiftning. Du blir en nyckelperson som ser till att information hanteras på ett strukturerat och transparent sätt.

Ditt uppdrag:
Registrera och diarieföra inkommande och utgående handlingar.
Ta fram rutiner och lathundar för registraturet för att säkerställa och utveckla hanteringen.
Följa fastställd informationshanteringsplan vid registrering av handlingar.
Stödja handläggare och andra medarbetare i frågor om dokumenthantering och offentlighetsprincipen.
Ansvara för utlämnande av allmänna handlingar i enlighet med regelverk.
Delta i utvecklingen av kommunens dokumenthanteringssystem och utvecklingen av våra ärendehanteringsprocesser.
Bidra till god och effektiv service.

Övrig information

Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:
har en akademisk utbildning inom registratur eller motsvarande utbildning,
har erfarenhet av arbete som registrator i offentlig verksamhet,
har god kunskap om offentlighetsprincipen, kommunallagen och annan relevant lagstiftning,
är noggrann, strukturerad och har förmåga att sortera och prioritera arbetsuppgifter,
har en positiv inställning, gillar att samarbeta, samordna och ge stöd och service på ett professionellt sätt,
har en god pedagogisk förmåga eftersom arbetet innebär mycket handledning och rådgivning,
har god IT-kunskap och erfarenhet av arbete i dokument- och ärendehanteringssystem.

Det är meriterande om du har kunskaper i Lex och Artvise.

Som personliga egenskaper ser vi att du är stabil, självgående, serviceinriktad, flexibel och har en positiv inställning. Du bör vara intresserad av att identifiera utvecklingsmöjligheter och driva arbetet professionellt och prestigelöst med verksamhetens behov i fokus. För att lyckas väl i rollen tänker vi oss att du är van att arbeta i digitala miljöer och har mycket goda kommunikationsfärdigheter på svenska, både i tal och skrift.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om du har erfarenhet av ovanstående inom kommun, region eller annan offentlig myndighet tror vi att du kan vara rätt person för att bli vår huvudregistrator.

Så ansöker du
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Läs mer här

Vår hemsida

https://nykvarn.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare

Ersättning
individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "13:2025:007".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nykvarns kommun (org.nr 212000-2999)

Kontakt
Kanslichef
Camilla Sundberg
08-55501080

Jobbnummer
9402655

Prenumerera på jobb från Nykvarns Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nykvarns Kommun: