Huvudregistrator

Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm, Solna, Linköping eller i hela Sverige

Säkerhetspolisen söker nu en huvudregistrator som vill arbeta med utveckling, kvalitetsförbättring och effektivisering av myndighetens ärendehantering och ansvara för att säkerställa en rättssäker hantering av allmänna handlingar. Har du erfarenhet av offentlig verksamhet och arbete som registrator? Då kan det vara dig vi söker.
Ort: Stockholm
Sista dag att ansöka är 2021-03-18
Säkerhetspolisen arbetar med att förebygga och avslöja brott mot Sveriges säkerhet, bekämpa terrorism och skydda den centrala statsledningen. Våra motståndare följer inte regler eller givna mönster. Därför tar vi ingenting för givet och förväntar oss det bästa från varandra, varje dag.
Ditt uppdrag
Som huvudregistrator hos oss ansvarar du för att registrering och hantering av allmänna handlingar genomförs på ett rättssäkert sätt och med god kvalitet. Du driver självständigt processer, upprättar och kommunicerar rutiner och arbetssätt för hantering av allmänna handlingar till stöd för myndighetens medarbetare. En annan viktig del av uppdraget kommer vara att planera och genomföra interna utbildningar för olika användargrupper.
Funktionen ansvarar även för att se till att myndigheten har en god förvaltningsrättslig regelefterlevnad vad gäller dokument- och ärendehantering genom att följa enhetliga rutiner och gällande bestämmelser. Du kommer också arbeta med tillsyn och underhåll av myndighetens ärende- och dokumenthanteringssystem och andra diarier.
I rollen bidrar du till utveckling av systemen genom att arbeta för kvalitetsförbättring, effektivisering och förenkling av myndighetens ärendehantering till exempel genom att delta i funktionsövergripande projekt för informationshantering. Du kommer att dela funktionen som huvudregistrator och även arbeta nära övriga medarbetare i gruppen där bland annat systemförvaltare, arkivfunktion och sekretessfunktion ingår.
Arbetet bedrivs huvudsakligen i Stockholm men resor inom Sverige kan förekomma.
Din kompetens
Till den här rollen söker vi dig som har relevant akademisk utbildning alternativt motsvarande yrkeskompetens som vi bedömer vara likvärdig. Du har genomgången registratorsutbildning och flerårig erfarenhet av att arbeta som registrator. Du har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet och har goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta med registrering och diarieföring.
För att trivas i rollen behöver du ha intresse och erfarenhet av att hålla presentationer och utbildningar. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande för tjänsten är erfarenhet av arbete inom annan statlig förvaltning och god kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet, så som offentlighet och sekretess, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen och arkivlagen. Vi ser även positivt på om du har kunskap och erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem och i Officepaketet.
Dina egenskaper
Arbetet som huvudregistrator förutsätter hög servicekänsla och en vilja att leverera lösningar och vi söker därför dig som är serviceinriktad och uppmärksam i ditt bemötande. Det är viktigt att du trivs med att arbeta i grupp och har en mycket god samarbetsförmåga då arbetet till stor del utförs i nära samverkan med kollegor och innebär daglig kontakt med myndighetens övriga medarbetare. Du är självgående och kan kombinera ett konsultativt och lösningsorienterat förhållningssätt med en stark kvalitetsmedvetenhet och förmåga att ställa tydliga krav för regelefterlevnad och på så vis leda och agera självständigt i din roll.
Du har också en utpräglad ansvarskänsla för dina arbetsuppgifter och är noggrann och strukturerad. Du har förmåga att prioritera väl utifrån de uppgifter som kommer till dig och att vidta lämpliga åtgärder. Utöver det vill vi att du har ett helhetsperspektiv och ett högt säkerhetsmedvetande vilket krävs vid hantering av säkerhetsskyddsklassificerad information och i möten med externa samverkansparter. Vidare är du flexibel och trivs med omväxlande arbetsuppgifter i en föränderlig miljö.
Om Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.
Vi har drygt 1 400 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, "Ett säkert Sverige", för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Publiceringsdatum
2021-03-01

Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 71 20. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se. Ansökan ska ha kommit in senast 2021-03-18.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Säkerhetspolisen
Bolstomtavägen 2
17169 Solna

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (visa karta)
171 69  SOLNA

Jobbnummer
5601875

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Säkerhetspolisen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säkerhetspolisen: