HR-strateg med inriktning mot arbetsrätt och förhandling

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.



Vi söker dig som har idéer och viljan att vara med och utveckla Kristianstads kommuns arbetsgivarpolitik.

Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas i en yrkesroll med stor bredd i kombination med specialiserade och strategiska uppdrag inom det arbetsrättsliga området.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2020-02-26

Dina arbetsuppgifter
Som HR-strateg har du en strategisk roll och driver tillsammans med förhandlingschef det kommunövergripande arbetet med att säkerställa en samlad inriktning vad gäller tolkning och tillämpning av lagar, avtal och regler inom arbetsrättens område. Du arbetar såväl strategiskt som operativt med frågor som rör pension, samverkan, facklig verksamhet, arbetstid, villkor och ersättningar. Du företräder kommunen som arbetsgivare i tvister samt ansvarar för stora förhandlingsprocesser rörande till exempel övertalighet och lokala kollektivavtal. Du kommer därför att ha stort inflytande över och ansvar för genomförandet av kommunens arbetsgivarpolitik.

I rollen som HR-strateg utgör du ett tydligt kvalificerat arbetsgivarstöd för chefer och HR-medarbetare i organisationen. Du bidrar genom ditt arbetssätt till ett förtroendefullt och gott samarbetsklimat i organisationen med chefer, fackliga företrädare samt medarbetare. I rollen ingår att tillsammans med kollegor ständigt utveckla kommunens gemensamma HR-processer. Du omvärldsbevakar och kommunicerar nyheter samt planerar och genomför utbildningsinsatser internt inom organisationen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett strategiskt förhållningssätt, är inlyssnande och tydlig. För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, resultatinriktad och har förmåga att göra rationella bedömningar i komplexa sammanhang utifrån ett helhetsperspektiv.

Du som söker har relevant akademisk examen, företrädesvis med inriktning mot HR-området eller juridik 120 p/180 hp eller har annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har utbildning inom det arbetsrättsliga området.

Du har även:

• Arbetsrättslig kunskap med flerårig praktisk erfarenhet av att hantera komplexa avtals- och tvisteförhandlingar och frågor som rör pensioner, facklig verksamhet, arbetstider, ersättningar och villkor.

• Flerårig erfarenhet av förhandlingsarbete och tolkning och tillämpning av lag och avtal inom det arbetsrättsliga området i offentlig sektor.

• Erfarenhet av att framgångsrikt arbeta med processer som spänner över breda samarbetsytor.

• God förmåga att självständigt och i samarbete med andra strukturera, planera, genomföra och slutföra kommunövergripande uppdrag och förändringsarbeten.

• Arbetsrättslig kunskap med god förmåga att hantera komplexa personalärenden och övertalighetssituationer.

Det är meriterande om du har flera års erfarenhet av brett arbete inom HR-områdets olika processer och erfarenhet av att genomföra utbildningsinsatser. I rollen krävs mycket god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Liksom att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Givetvis har du god och bred datorvana. Du har körkortsbehörighet B.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Madelene Rickardsson, tf HR-direktör på telefon 044-13 28 40.

Sista ansökningsdag är 2020-03-16.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2020/81".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5118970

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: