HR-specialist, vikariat

Smedjebackens kommun / Administratörsjobb / Smedjebacken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Smedjebacken, Ludvika, Fagersta, Norberg, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Smedjebackens kommun i Smedjebacken, Ludvika eller i hela Sverige

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.

Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

Personalavdelningen
Vi är en liten avdelning, tillhörande kommunstyrelsens förvaltning, bestående av tre HR specialister och en personalchef. Vårt huvuduppdrag är att, tillsammans med de andra avdelningarna inom förvaltningen, skapa största möjliga nytta för kommunens verksamheter och bidra till att kommunens mål uppfylls. Våra arbetsuppgifter spänner över hela HR området vilket innebär att vi snarare är generalister än specialister. Vi arbetar för att Smedjebackens kommun ska upplevas som en attraktiv arbetsgivare, där utgångspunkten är ett hållbart, hälsosamt och tryggt arbetsliv. Prioriterade områden är arbetsmiljöarbete, ökad flexibilitet, omställningsförmåga, kompetensförsörjning, kompetensutveckling och livslångt lärande.

Publiceringsdatum
2023-11-13

Dina arbetsuppgifter
Uppdraget som HR-specialist innebär arbete på strategisk nivå och innehåller även konsultativa, operativa och administrativa inslag. Du arbetar stödjande gentemot organisations chefer och övriga HR specialister. Arbetet innebär bland annat att:

• Fortsätta att utveckla de personalrelaterade processerna med fokus på de prioriterade områdena
• Särskilt fokus på löneöversynsprocessen där arbetet med lönebildning, arbetsvärdering, lönekartläggning, löneöversynsförhandlingar, framtagande av statistik mm ingår

• Ansvar för avdelningens interna kommunikation och personalhandbok

• Övergripande ansvar gällande feriejobben

• Framtagande av statistik samt analysarbete

• Hålla i utbildningar och muntliga presentationer som du anpassar efter målgruppens behov

• Stödja och coacha chefer i personalrelaterade ärenden

• Samverkan med fackliga parter och även andra aktörer

• Hantering av avdelningens fakturor samt andra förekommande administrativa uppgifter
• Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.

Kvalifikationer
• Högskole- eller universitetsutbildning inom HR-området eller har annan inriktning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• Goda kunskaper i svenska, såväl skriftligt som muntligt
Du ska helst ha tidigare erfarenhet av HR-arbetet, företrädesvis från en kommun, men vi välkomnar även dig som är ny i rollen men lättvindigt hanterar nya datasystem, Office, processer, statistik, analys, intern kommunikation och vill utvecklas i rollen som HR. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med löneöversynsprocessen på strategisk eller operativ nivå samt i våra system Personec inklusive modulen Förhandling, Heartpace, WinLas, ESMaker, Adobe m.fl. Körkort är meriterande men utgör inte ett krav.

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga kvalifikationer. Du är tydlig och har förmåga att se logik och samband i komplex information. Du kan lösa problem och situationer trots att tillvägagångssätt, förutsättningar och ramar inte alltid är givna. Du är engagerad och har har förmåga att driva egna processer framåt samtidigt som du är ett stöd för andra. Ibland är arbetsuppgifterna händelsestyrda, vilket ställer krav på situationsanpassning och flexibilitet. Du är kreativ, planerar, organiserar och följer upp ditt arbete för att uppnå bästa resultat. För att trivas i rollen behöver du ha förmåga att prioritera samt balansera krav och förväntningar från organisationen. Ytterligare viktiga egenskaper för att passa in hos oss är:

• Prestigelöshet
• Helhetssyn
• Integritet
• Utvecklingsorienterad

• Inlyssnande

Dialog och samverkan självklara verktyg för att skapa utveckling.

Vi erbjuder
Tillträde 1 mars 2024 eller enligt överenskommelse. Tjänsten är ett föräldravikariat och beräknas pågå ett år. Tjänstgöringsgraden är på heltid, 100%, men kan eventuellt anpassas.
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom dig en dialogutbildning när du blir tillsvidareanställd. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår aktiva personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värnar om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande mer än gärna få stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare. Vi vill inspirera dig med engagemang, välkomnande, trygghet och att framtidstro.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
Smedjebackens kommun arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support.

Varmt välkommen med din ansökan!

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialist Patricia Andersson (patricia.andersson@smedjebacken.se) så får du hjälp med din ansökan.

Kontaktinformation
Vision , Kontaktperson nås via kommunens växel, 0240-660000

Patricia Andersson, Hr specialist, 0240-660089, patricia.andersson@smedebacken.se

Ann-Sofie Westman, Personalchef, +46 0240-660122

Arbetsplats
Vasagatan 17

777 30 Smedjebacken

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4727986269".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Smedjebackens kommun (org.nr 212000-2205), http://www.smedjebacken.se

Kontakt
Personalchef
Ann-Sofie Westman
+46 0240-660122

Jobbnummer
8257841

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Smedjebackens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Smedjebackens kommun: