HR-specialist till Göteborgs tingsrätt
Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt / Administratörsjobb / Göteborg
2025-01-17
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt i Göteborg Göteborgs tingsrätt, som är en av Sveriges största tingsrätter, finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och har cirka 250 anställda.
På tingsrätten finns sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen arbetar med intern och extern service. Avdelningens uppdrag är också att ta fram, förvalta och utveckla administrativa processer.
Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.
Publiceringsdatum2025-01-17Dina arbetsuppgifterSom HR-specialist hos får du en spännande och omväxlande tjänst i en
samhällsviktig verksamhet. Rollen är bred och du kommer att få möjlighet att bidra till välfungerande HR-processer genom såväl strategiskt som administrativt arbete.
Arbetsområden som förekommer är bland annat rekrytering och introduktion, arbetsmiljö och rehabilitering, lönebildning och personaladministration. En stor och viktig del av arbetet är att ge support och stöd till tingsrättens chefer och övriga medarbetare i HR-frågor.
I rollen ingår vidare att driva förändringsprocesser, hålla i projekt och evenemang inom HR-området, utveckla likabehandlingsarbetet samt bistå med omvärldsbevakning och uppföljning inom HR-området. Arbetet kommer att ske i nära samarbete med tingsrättens HR-team. Tillsammans arbetar ni med att utveckla och förbättra rutiner och processer inom HR.
KvalifikationerVi söker dig som har akademisk examen inom HR-området. Du har erfarenhet av liknande, brett operativt HR-arbete, gärna inom staten.
Arbetet inkluderar flera arbetsuppgifter av personaladministrativ karaktär vilket bland annat innebär att hantera anställnings- och lönerelaterade frågor, samt att ge support av våra personalsystem för samtliga anställda. Det är därför viktigt att du har mycket god erfarenhet av att arbeta i personaladministrativa system och har mycket god erfarenhet av att hantera frågor inom lön- och personaladministration.
Du är van att stötta chefer och medarbetare i allehanda HR-relaterade frågeställningar med ett coachande och konsultativt förhållningssätt.
Rollen är bred vilket förutsätter att du kan hantera både rutinarbete och strategiska frågor på längre sikt. Du trivs med att strukturera och planera arbetet inom din HR-roll samt att ta fram nya och utveckla befintliga processer.
Du har förmågan att se och förstå organisationens behov, sätta upp mål och arbeta uthålligt för att nå dem. Vidare har du lätt för att bygga relationer och skapa förtroende på olika nivåer i organisationen genom ett lyhört och prestigelöst förhållningssätt. Du är trygg i dig själv och har en hög grad av personlig mognad.
Du är en van datoranvändare med mycket goda kunskaper i Officepaketet, har förmåga att söka tillgänglig information och lära dig IT-system som tillämpas i verksamheten. Erfarenhet av personaladministrativa system är ett krav.
För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.
Anställningsform och omfattning
Anställningen är ett vikariat på sex månader med möjlighet till förlängning.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt
Kontakt Administrativ direktör
Maria Ceder
031-7436101 Jobbnummer 9108400