HR-specialist med inriktning pension

Karlstads kommun / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad, Torsby eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.



Beskrivning
På Kommunledningskontoret finns arbetsgivaravdelningen samt avdelningen för strategisk HR.

På arbetsgivaravdelningen arbetar löneadministratör, systemförvaltare, verksamhetsutvecklare, controller och förhandlare som leds av en HR- och förhandlingschef. På avdelningen för strategisk HR finns HR-strateger, organisationsutvecklare, administratörer, rekryteringskonsulter samt avdelningschef. Tillsammans hjälps vi åt med att leda, utveckla, samordna och följa upp arbetsgivararbetet både på kommunledningskontoret och i koncernen Karlstads kommun.

Som HR-specialist med inriktning pension arbetar du både operativt och strategiskt med frågor som rör ditt område. Har du ett genuint intresse för lagar och avtal inom pensionsområdet? Trivs du i en roll som pendlar mellan uppgifter som kräver ett sinne för detaljer och de uppgifter som kräver helhetssyn? Vi erbjuder dig ett varierat arbete där du har en viktig roll för att Karlstads kommun ska nå det strategiska målet om att förlänga arbetslivet och skapa förutsättningar för att våra medarbetare ska jobba längre.

Arbetsuppgifter
Du som söker kommer att arbeta med administration som rör området pension, så som att utreda pensionsgrundande tid, göra manuella rättelser och regelbundna rapporteringar samt filöverföring i system. Du fungerar som ett stöd till ekonomerna, exempelvis med att ta fram underlag vid bokslutsarbetet. I dina arbetsuppgifter ingår också att vara väl insatt i kollektivavtalade förmåner. Du tar initiativ till att göra ändringar och effektiviseringar som gör att pensionsadministrationen löper smidigt, både på kort och lång sikt. Du omvärldsbevakar och i samråd anpassar våra avtal och interna dokument efter förändringar som är på väg.

Du kommer till en arbetsplats i förändring där du har möjlighet att påverka innehållet i rollen, utifrån vad du identifierar som relevanta samarbeten och utvecklingsområden, även inom övriga HR-frågor. Du deltar aktivt i utvecklingsarbetet för hela avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har universitets-/högskoleutbildning inom HR eller annan utbildning och/eller erfarenhet som bedöms motsvarande. Det är meriterande om du tidigare arbetat med frågor som rör pension. Därutöver tror vi att flera olika erfarenheter kan vara berikande för den här rollen och vår verksamhet, så som HR, löneadministration eller strategiskt arbete. Kanske har du nyligen tagit din examen eller så har du arbetat specialiserat med pensionsfrågor under många år.

Till rollen som HR-specialist söker vi dig som vill utveckla och utvecklas på jobbet. Du ser möjligheter där det idag finns förbättringsområden, du räds inte att ta initiativ och du frågar om hjälp vid behov. Du trivs med att lösa problem som kräver noggrannhet och fokus på detaljer. Samtidigt har du vilja och förmåga att lyfta blicken och se vilka förändringar som kan behöva göras för att möta framtidens behov eller för att effektivisera arbetet.

Som HR-specialist är du specialiserad inom pension och driver självständigt ditt arbete. För att lyckas med detta tar du initiativ till relevanta samarbeten och bidrar till att de är välfungerande. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift och du kommunicerar och lyssnar, både i enskilda möten samt i små och stora grupper.

I rekryteringen till den här tjänsten lägger vi särskild vikt vid potential och beteenden i arbetet. Därför kommer vi inte att be dig ange ett personligt brev som ansökningshandling. I stället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din specifika kompetens inom efterfrågat område. Svaren kommer sedan ligga till grund för urvalet - vi ser fram emot att läsa just dina!

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
40. Tillträde: Tillträde efter överenskommelse. Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-01-28

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Karlstads kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)

Arbetsplats
Kommunledningskontoret

Kontakt
Niclas Friman
054 - 540 10 77

Jobbnummer
6292100

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun: