HR-specialist med inriktning lön

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg, Kungälv, Kungsbacka, Tjörn, Stenungsund eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Försäkringskassan söker dig som är engagerad och driven för att tillsammans med kompetenta kollegor utveckla myndighetens HR-arbete. HR-avdelningen består av ca 190 medarbetare och vårt uppdrag är i huvudsak att styra, samordna och följa upp arbetet inom det arbetsgivarpolitiska området. I det ingår att samordna och bidra till insatser för en välfungerande kompetensförsörjning och en god arbetsmiljö. HR-arbetet bedrivs myndighetsövergripande och tillsammans med myndighetens samtliga avdelningar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som HR-specialist med inriktning lön, är du placerad på enheten för arbetsrätt, och arbetar både på strategisk och operativ nivå. Du ger stöd och styrning i arbetsgivarpolitiska frågor med fokus på lön och andra ersättningar, framförallt till kollegor inom övriga HR-avdelningen så att de i sin tur kan stödja chefer.

Inom ansvarsområdet lön och andra ersättningar arbetar du med att omsätta och utveckla våra arbetsgivarpolitiska styrdokument, tolka och verksamhetsanpassa centrala kollektivavtal, utforma lokala kollektivavtal, genomföra utbildningar och samverka med arbetstagarorganisationerna. Du kommer också att ansvara för att samordna och koordinera den samverkan som genomförs på regelbunden basis med Statens servicecenter på både operativ, taktisk och strategisk nivå, ifråga om den lönetjänst som Statens servicecenter levererar till Försäkringskassan. Därtill kommer du ha en viktig roll i införandet av ett nytt lönesystem på Försäkringskassan under 2025.

Utöver det egna ansvarområdet lön och andra ersättningar, kommer du att bidra till arbetsrätts­enhetens övergripande uppdrag som består i styrning, stöd och råd inom hela det arbetsgivar­politiska området med tyngdpunkt på den arbetsrättsliga lagstiftningen och de statliga kollektiv­avtalen. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet inom personalområdet eller har erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• har mycket goda kunskaper om löneprocesser
• har goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området
• är initiativtagande, målinriktad, skapar och tar ansvar för resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• samarbetar och samverkar effektivt med andra och har även förmåga att arbeta självständigt
• har god kommunikativ och pedagogisk förmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor samt göra rationella bedömningar.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av att kravställa gentemot extern part inom området lön och andra ersättningar
• erfarenhet av att arbeta med löneprocesser inom statlig sektor och har goda kunskaper om de centrala kollektivavtalen inom staten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2023-03-22

Övrig information
En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering i Stockholm (Telefonplan), Göteborg, Östersund eller Malmö. Resor kan ingå i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas.

Kontakt
Förhandlingschef Maria Made, 010-113 08 96 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stig Lindblom, 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Siv Norlin, 010-116 96 76, Saco-S: Cecilia Silverson, 010- 115 26 18 och Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 12 april 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
7576253

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: