HR-specialist, arbete- och välfärdsförvaltningen

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2019-12-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "HR-specialist, arbete- och välfärdsförvaltningen" (publicerad 2020-03-24) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Som HR-specialist är du en del i arbetet med att göra våra chefer i förvaltningen trygga i sin arbetsgivarroll.

Ibland är HR stödjande och ibland styrande. Med chefen som ansvarig och beslutfattare för sin ekonomi, personal och verksamhet bidrar HR till kloka beslut utifrån ett konsultativt förhållningssätt.

Du jobbar närmast din HR-specialistkollega och din HR-chef, men ingår i en HR-enhet omfattande även andra stödfunktioner (förvaltningsadministration, IT/systemstöd och arkiv/registratur). Inom våra expertområden bidrar vi till förvaltningens utvecklingsarbete för att skapa bra välfärdstjänster för Kristianstads medborgare.

Publiceringsdatum
2019-12-06

Dina arbetsuppgifter
HR-specialist arbetar utifrån ett konsultativt och coachande förhållningssätt med att stödja förvaltningens chefer inom personalområdets alla delar (rekrytering, omställning, grupper, ledarskap, sjukfrånvaro och rehabilitering, arbetsmiljö, arbetsrätt, lön och anställning). Proaktivt arbete med insatser i ett tidigt skede är en självklarhet, liksom tät dialog och förtroendefulla relationer med cheferna. Stödet till cheferna utgår ifrån lag, avtal och kommunens personalpolitik och omsätts i enskild dialog med chef, i verksamhetens ledningsgrupper och genom utbildning, workshops. Det ingår också att säkerställa att lag och avtal inom personalområdet samt kommunens personalpolitik efterlevs av förvaltningens chefer.

Som HR-specialist är du generalist inom personalområdets alla delar med särskilt ansvar för någon av årets större processer. Du är kontaktperson för i första hand två av förvaltningens fyra verksamhetsområden. Samarbete med HR-specialistkollega är en förutsättning för likvärdighet och kompetensutbyte, där du förväntas bidra med dina kunskaper och erfarenhet. Beroende på kompetens och erfarenhet kan du komma att medverka i utvecklingsarbete inom HR-området för hela eller delar av Kristianstads kommun.

Kvalifikationer
Vi vill att du som söker har förmåga att se helhet och samband men också kunna dra slutsatser. Du kan självständigt söka svar eller ge vägledning inom området, tolka lagar och avtal men också ge andra utrymme att ta ansvar.

För att lyckas i rollen är du en lyhörd och nyfiken person men också en kommunikativ lagspelare. Att du är resultatorienterad, ansvarstagande och strukturerad är också egenskaper vi efterfrågar.

Du har examen från Personal- och arbetslivsprogrammet eller motsvarande universitets-/högskoleutbildning inom Human resource management. Har du fördjupande kunskaper inom något av områdena arbetsrätt, samverkan, arbetsmiljö, grupp eller rehabilitering är det meriterande.

Det är meriterande om du har tidigare arbetslivserfarenhet som HR-specialist eller motsvarande roll alternativt om du har erfarenhet som chef eller facklig representant inom HR-området. Vi ser gärna att du har erfarenhet av HR-arbete inom flera av personalområdets delar. Det är också en fördel om du har erfarenhet av arbete i ledningsgrupper eller med utbildning och workshop.

Givetvis hanterar du Office-paketet och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i verksamhetssystem såsom Adato, Lisa och Sara, rekryteringsverktyg, personalsystem och Business Objects eller annat beslutsstödsverktyg. Då kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter kan du uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder ett vikariat på heltid med start 2020-03-01 eller enligt överenskommelse. Varaktigheten för vikariatet är fram till 2021-01-15. Östra kommunhuset kommer att vara din arbetsplats med busshållplats direkt utanför.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Anna Löfvall, HR-chef på telefon 044-13 24 02.

Sista ansökningsdag är 2019-12-22

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2020-03-01 eller enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-12-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2019/802".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Jobbnummer
4990606

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: