HR-konsulter till HR-direkt

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Verksamhetsstöd och service
På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter och Stadsarkivet.

Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant - oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.

Om arbetsplatsen
I denna roll kommer du tillhöra HR-service som är ett kommungemensamt stöd i HR-frågor för hela kommunen och ska utifrån ett verksamhetsdrivet HR skapa värde för primärt chefer och HR-konsulter genom att säkerställa tillgänglig kompetens, resurser och tjänster inom HR-området. Syftet är att ge förutsättningar för chefer att i högre grad fokusera på verksamhetsuppdraget och nå uppsatta mål. Vi utgör ett komplement till det verksamhetsnära HR-stödet.

HR-service består av funktionerna HR-direkt, Rekryteringsservice och HR-arbetsmarknad. Vi bedriver även kommungemensamma HR-projekt. Vi som jobbar här är HR-konsulter, HR-administratör, HR-kommunikatörer, projektledare, gruppledare och verksamhetschef för HR-service. Hos oss arbetar du med ett eget ansvar och en stor frihet utifrån tydligt uppsatta mål och ramar. Vi har ett långtgående delegerat medarbetarskap där varje medarbetare tar ett stort ansvar för såväl verksamhetens utveckling som de egna uppdragen. Vår HR-direktfunktion består av HR-support, HR-portal, Chefsportal och utbildningssamordning.

Publiceringsdatum
2021-01-29

Dina arbetsuppgifter
Som HR-konsult i HR-direkt jobbar du i en generalistroll som spänner över hela HR-området med fokus på arbetsrätt utifrån ett kommungemensamt perspektiv. Du ger kvalificerad rådgivning via e-formulär, chatt och telefon till kommunens chefer, HR-medarbetare och administratörer. Supporten bemannas helgfria vardagar mellan kl 9.00-15.00 och har har till syfte att ge ökad tillgänglighet och likvärdighet inom HR-området.

I HR-direktteamet ingår nio HR-konsulter varav tre st stöttar upp vid behov samt två kommunikatörer som är kopplade mot HR-portal och Chefsportal. Alla HR-konsulter har olika ansvarsområden och arbetar del av sin tjänst i supporten resten med utvecklingsfrågor. Du samverkar med hela HR-organisationen i kommunen där du framförallt har en stark koppling till våra HR-specialister inom arbetsrätt, arbetsmiljö samt rehabilitering. HR-direkt har en gruppledare som har övergripande ansvar för funktionen och en verksamhetschef som har budget-, personal- och arbetsmiljöansvar för HR-service.

HR-direkt är under hög utvecklingstakt och inom vårt team får du vara med att bidra till att funktionen utvecklas utifrån ett verksamhetsdrivet HR och mot uppsatta mål. Du har många kontaktytor inom hela HR-organisationen och förväntas vara en ambassadör för funktionen. Mål för 2021 är fokus på att verka för ett gemensamt HR, öka vår etablering, öka vår digitaliseringsgrad, och bibehålla hög service och användarvänlighet hos chefer och HR-medarbetare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen från HR/personalvetarprogrammet eller motsvarande samt erfarenhet av operativt HR-arbete i olika HR-processer och vana att ge konsultativt stöd till chefer. Vana av att tolka och tillämpa lagar och avtal inom kommunal verksamhet eller motsvarande ser vi som en förutsättning för att lyckas i uppdraget. Vidare ser vi att du har ett stort intresse och en kunskap kring arbetsrätt.

Du bör vara intresserad av digitala arbetssätt då delar av supporten handlar om att ge stöd åt chefer och HR-medarbetare i våra IT-verktyg, program och system. Tidigare erfarenhet av att arbeta med HR-administration ser vi som meriterande.

Vi söker dig som tar ansvar för dina uppgifter och som planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och du har vilja och förmåga att hjälpa andra samt självgående. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att ditt budskap når fram till mottagaren. I ditt arbete är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard, du har lätt för att anpassa dig efter förändrade omständigheter. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du arbetar bra tillsammans med andra.

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning och föräldravikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 2

Ref. nr: 6281

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Varaktighet, arbetstid
En tillsvidareanställning och ett föräldravikariat 100%

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Linköpings kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Jobbnummer
5548685

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: