HR-konsult till Stockholm

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Stockholm
2021-10-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "HR-konsult till Stockholm" (publicerad 2022-09-13) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen för ekonomi- och konsulttjänster erbjuder konsultstöd inom ekonomi och HR till statliga kundmyndigheter. Som HR-konsult kommer du att tillhöra enheten för HR-konsulttjänster. Enheten utökar nu sina resurser för att kunna möte den ökande mängden av uppdrag från våra kunder. Rekrytering är att av de mest efterfrågade områdena och vi behöver därför fler specialister inom statlig rekrytering. HR-konsultens uppdrag utgår ifrån kundens behov av HR-stöd. Rollen kan innebära både kortare och längre kunduppdrag.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
HR-konsultrollen innebär att du i huvudsak kommer att ge rekryteringsstöd till andra myndigheter. Det kan exempelvis röra sig om uppdrag där du stöttar i hela rekryteringsprocessen hos en kund som saknar egna HR-resurser. Stödet kan då innebära att arbeta tillsammans med rekryterande chef i att ta fram kvalifikationskrav, utforma och publicera platsannonser, planera rekryteringsprocessen, göra urval, ta fram anpassade intervju- och referensguider, delta i eller hålla intervjuer samt avsluta rekryteringsuppdragen. I andra uppdrag ansvarar du för delar av rekryteringsprocessen i samarbete med chef och HR hos kunden. I vissa uppdrag använder du kundens rekryteringssystem och i andra arbetar du manuellt. En av dina kunder kommer att vara Statens servicecenters egen HR-avdelning där du kommer att ingå i rekryteringsteamet under några månader varje år. Som HR-konsult kommer du att samarbeta med övriga kollegor inom HR-konsultenheten. I rollen är det viktigt att ha breda och djupa kunskaper inom statlig rekrytering för att kunna tillmötesgå kundernas varierande behov. Om du har kompetens även inom andra HR-områden kan du, utifrån typen av uppdrag vi får in, eventuellt även komma att utföra andra typer av operativa HR-konsultuppdrag.

Publiceringsdatum
2021-10-18

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR eller personalvetenskap alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Arbetat minst två av de senaste fem åren som rekryteringsstöd till chefer på statlig myndighet, på heltid eller en större del av arbetstiden
• Erfarenhet av att ha genomfört hela rekryteringsprocesser vid statlig myndighet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
• Att ha god samarbetsförmåga
• Att ge god service
• Att bidra med nya lösningar
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att skapa struktur i ditt arbete och bidra till ordning och reda

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• Erfarenhet av rekryteringssystemen ReachMee, Heroma och Varbi
• Arbetat som konsult
• Erfarenhet av arbete inom andra operativa HR-områden inom staten som till exempel lönebildning, arbetsmiljö och rehabilitering

Övrig information
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Resor inom arbetet kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 8 november, 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 46-47.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
6049249

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: