HR-konsult med inriktning omställning med placering på de nation

Polismyndigheten, HR-avdelningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen i Stockholm, Solna, Uppsala, Eskilstuna, Västerås eller i hela Sverige

Polismyndighetens uppdrag är att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Människor ska känna sig trygga där de bor och vistas.

Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015 och ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen samt Statens kriminaltekniska laboratorium. Den nya myndigheten är uppdelad i sju regioner och åtta nationella avdelningar. Vi är drygt 28 500 medarbetare.

Om rollen på HR
HR-avdelningens uppdrag är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens korta och långa mål. Vi ska bygga en HR-avdelning som tillsammans och på ett optimalt vis tillgodoser ledningens och verksamhetens behov av strategisk styrning och verksamhetsnära stöd. HR-avdelningen ska skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd för hela Polismyndigheten. Inom Polismyndighetens HR avdelning får Du möjlighet att arbeta tillsammans med 700 kompetenta kollegor inom både traditionell HR och hela polisens utbildningsverksamhet.

Publiceringsdatum
2016-01-04

Arbetsuppgifter
Ett år in i arbetet med att forma vår nya myndighet ser vi behov av att förstärka vår organisation med en HR-konsult. I rollen som HR-konsult är ditt huvudsakliga uppdrag att omsätta nationellt gemensamma HR-strategier i verksamheten genom att stödja cheferna i att ta det delegerade arbetsgivaransvaret. I ansvaret ingår också att identifiera och genomföra HR-aktiviteter som stödjer den lokala verksamheten samt att förse HR-avdelningen med kunskap om den lokala verksamhetens förutsättningar och problembilder.

Som HR-konsult med inriktning omställning för de gemensamma nationella avdelningarna kommer du att ha ett särskilt ansvar för implementering och förvaltning av styrdokument, processer, rutiner och verktyg inom omställningsområdet. Du kommer även att kunna ansvara för nationella utvecklingsarbeten inom ditt specialistområde. Du förväntas arbeta tillsammans med HR-partnerna och övriga omställningsfunktioner för att säkra Polismyndighetens behov av omställning.

Vi söker dig som vill vara med i utvecklingen av Sveriges största myndighet och inom ramen för detta bidra till att utveckla hållbara HR-processer med kärnverksamheten i fokus.

Kvalifikationer
Till uppdraget som HR-konsult med inriktning omställning ska du ha akademisk utbildning inom HR eller motsvarande. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med chefsstöd och har arbetat i en konsultativ roll, gärna inom den statliga sektorn. Du har även bred erfarenhet av att ha arbetat med processerna inom omställningsområdet och känner dig bekväm med den arbetsrättsliga lagstiftningen på området.

Det är meriterande om du har erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete i större eller komplexa organisationer. Du får gärna ha goda kunskaper inom den statliga arbetsgivarpolitiken samt erfarenhet av att samverka med arbetstagarorganisationerna. Då utbildningsinsatser inom ditt specialistområde kan bli aktuellt ser vi gärna att du har erfarenhet av att hålla i utbildningar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att omsätta nationellt gemensamma HR-strategier i verksamheten.

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen bör du vara trygg och väl förankrad i din HR-roll. Du har förmåga att skapa förtroendefulla relationer, har ett reflekterande förhållningssätt med god förmåga att lyssna, föra konstruktiv dialog, samverka och fatta beslut. Du är resultatinriktad och strukturerad.

Du har god pedagogisk förmåga och kan stödja chefer i att omsätta den statliga arbetsgivarpolitiken för att uppnå resultat som leder till önskvärda effekter.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-20
Ange följande referens när du ansöker: C4305/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tanja Mineur HR-chef nationella avdelningar 010-563 68 57

Företag
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Adress
Polismyndigheten, HR-avdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2599471

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen: