HR-Konsult med fokus på förhandling och avtal

Sigtuna kommun / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun i Sigtuna, Stockholm eller i hela Sverige

Sigtuna kommun är en framtidskommun med rötterna i Sveriges historia. I Sigtuna kommun bor kommunens drygt 43 000 invånare i Sveriges äldsta stad med sin tusenåriga historia, i centralorten Märsta, Rosersberg eller runtom i vår levande landsbygd. Sigtuna kommun bygger för en hållbar framtid och är certifierad Fairtradekommun, Ekokommun och arbetar aktivt för att ha en klimatneutral energiförbrukning i kommunen.

Invånaren först, allas lika värde och kvalitet i fokus är alla viktiga delar i vår gemensamma värdegrund men också det signum som styr vårt dagliga arbete.

HR-enhetens roll är att vara en strategisk resurs för att verksamheterna ska nå sina uppsatta mål. Genom expertkunskap, information och konsultation ger HR-enheten kommunens cirka 130 chefer, verktyg att hantera sina personalfrågor. HR-enheten består av åtta medarbetare och svarar för kommunens arbete med arbetsgivarfrågor kopplade till förhandlings- och arbetsrätt, friskvård och hälsa, arbetsmiljö, rehabilitering samt jämställdhet och mångfald. Vi arbetar med att ge chefer information, råd och stöd i lagar, avtal, policys och personalärenden som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Publiceringsdatum
2015-01-12

Arbetsuppgifter
Som HR-konsult med ansvar för förhandlingar är du navet i allt som handlar om övergripande frågor inom vårt centrala kollektivavtal samt lokala överenskommelser. Ditt huvudsakliga ansvarsområde innebär att tolka lagar och avtal, driva framtagande av lokala överenskommelser och att ta fram kommunövergripande anvisningar. Du är arbetsgivarens representant i kontakt med våra fackliga företrädare.
I ditt dagliga arbete kommer du att ge stöd till verksamheten, till chefer och övriga medarbetare inom HR-enheten, inom avtal- och arbetsrättsområdet. Du är kopplad som stöd till en förvaltning som HR-konsult och i den rollen arbeta brett med både operativa och strategiska personalfrågor inom HR-enhetens ansvarsområde.
Du ansvarar för genomförandet av den årliga löneöversynen. Du arbetar med våra lönepolitiska riktlinjer, lönebildning, lönesättning och lönekartläggning enligt diskrimineringslagen.

Kvalifikationer
Du har en högskoleexamen från utbildning till personalvetare/jurist med arbetsrättslig inriktning. Dokumenterat goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området. Erfarenhet av kvalificerat HR-arbete med erfarenhet att ge stöd till chefer i arbetsrätt och personalärenden som exempelvis rehabilitering och omställning. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt på ett pedagogiskt och övertygande sätt kunna förmedla information till olika målgrupper.
Vi ser gärna att du har erfarenhet från kommunal verksamhet. Särskilt viktigt är din kunskap och erfarenhet inom arbetsrätt, avtalstolkning och förhandlingsarbete. Erfarenhet av ett arbetsvärderingssystem är meriterande.

Du ska som HR-konsult ha en problemlösande analysförmåga. Detta innebär att du kan analysera och bryta ner problem, till exempel när det gäller arbetsrättsliga frågor. Du löser de komplexa frågorna utan att fastna i detaljer då problemlösningen och analysen ibland måste ske under tidspress.

Du ska som HR-konsult vara strukturerad och drivande och ha en hög servicekänsla gentemot kunderna, som främst är kommunens chefer, samtidigt som ditt fokus i din egenskap av specialist inom HR området även är att arbeta för att verksamheterna följer gällande lagar och avtal. Du är strategisk genom att du har ett brett perspektiv på frågor, ser sakers långsiktiga betydelse/konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta.
Du har lätt för att samarbeta med bibehållen integritet och förmåga att långsiktigt bygga relationer.

Det är meriterande om du har väl utvecklad kreativ förmåga, det vill säga du kommer med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor samt har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du är flexibel och kan möta snabba förändringar/förändrade krav och villkor samt kan anpassa verksamheten till dem.

Vana från fackligt samarbete och förhandlingar.
Goda kunskaper i Windows Office och en god förmåga att lära sig nya system, vilket bland annat innefattar att sätta sig in i personalsystem som används inom Sigtuna kommun.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder Friskvårdscheckar och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Vi ber dig söka tjänsten via det standardiserade ansökningsformuläret.
Urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. Vi ber dig därför att fylla i formuläret så noggrant som möjligt.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-01
Ange följande referens när du ansöker: A443645
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gunlög Svensson, Enhetschef HR 0859126638

Facklig kontakt
Se kommunens hemsida

Företag
Sigtuna kommun

Adress
Sigtuna kommun
Södergatan 20
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 MÄRSTA

Jobbnummer
2123832

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun: