HR-konsult HR-Väst

Polismyndigheten, HR-avdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen i Göteborg, Borås, Skövde, Helsingborg, Växjö eller i hela Sverige

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium och är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 organiseras den nya Polismyndigheten i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
HR-avdelningens uppdrag är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens korta och långa mål.
HR Väst har uppdraget att:
• ge ett professionellt och verksamhetsnära HR-stöd till verksamheten inom region Väst.
• stödja och stärka cheferna i att ge förutsättningar för ett medarbetardrivet utvecklingsarbete med målet att utveckla Polisens kärnverksamhet
• arbeta i regionens ledningsgrupp
• driva och implementera processer, t.ex. kompetensförsörjning, omställning, lönebildning, förhandlingsarbete och fackliga relationer, arbetsmiljö och samråd enligt arbets- och delegationsordning
• stödja i operativa HR-frågor, t.ex. bemanning, rehabilitering, skyddskommittéer och MBL-förhandlingar, driva lönebildningsarbete och delta vid lönesättning och andra villkorsfrågor
• utföra HR-administrativt arbete
• delta i utvecklingsarbete inom HR-området
• bemanna nödvändiga stabsfunktioner vid särskild händelse
Vid HR Väst söker vi nu vikarier till rollen som HR-konsult för nationella avdelningar då vår medarbetare under hösten går på föräldraledighet.

Publiceringsdatum
2015-07-20

Arbetsuppgifter
Som HR-konsult vid HR Väst arbetar du tillsammans med dina kollegor inom HR-avdelningen med fokus på nationella avdelningar, dvs. Nationellt forensiskt centrum, Ekonomi-, HR-, IT-, Kommunikation-, Utvecklings- samt Rättsavdelningen. Som HR-konsult i region står du, tillsammans med dina kollegor, för verksamhetsnära styrning och stöd inom regionens geografiska område. HR-konsultens huvudsakliga uppdrag att omsätta nationellt gemensamma HR-strategier i verksamheten genom att stödja cheferna i att ta det delegerade arbetsgivaransvaret.

I ansvaret ingår också att identifiera och genomföra HR-aktiviteter som stödjer den lokala verksamheten samt att förse HR-avdelningen med kunskap om den lokala verksamhetens förutsättningar och utmaningar. I uppdraget ingår även att delta i bl.a. nationella nätverk, projekt och utvecklingsarbeten och där bidra med erfarenhet och kompetens samt lokal och regional kännedom.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom HR-området eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt
• Erfarenhet av verksamhetsinriktat HR-arbete minst ett år
• Erfarenhet av att ge chefsstöd/arbeta i en konsultativ roll
• Kunskap om den statliga arbetsgivarpolitiken

Det är meriterande om du har
• Kunskap om Polismyndighetens samarbetsformer med arbetstagarorganisationer
• Erfarenhet av att ha arbetat inom staten

Vi söker dig som har
• Förmåga att omsätta nationellt gemensamma HR-strategier i verksamheten genom att utgöra ett aktivt stöd till cheferna
• Förmåga att identifiera och genomföra HR-aktiviteter som stödjer den lokala verksamheten
• Förmåga att stödja chefer i att ta det delegerade arbetsgivaransvaret för att uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
• Förmåga att genom konsultation förstå chefers och verksamhetens behov och att välja aktiviteter utifrån främsta verksamhetsnytta
• Förmåga att arbeta parallellt med såväl projektarbete som linjearbete och låta båda erfarenheterna influera varandra
• Förmåga att tydliggöra hur likabehandling ingår som en del i polisens uppdrag samt realisera den strategiska inriktningen i såväl stöd- som kärnverksamhet
• Förmåga att tillämpa Polismyndighetens styrdokument inom HR-området, dess processer, rutiner och verktyg
• Ha ett reflekterande förhållningssätt med god förmåga att lyssna, föra konstruktiv dialog, samverka och fatta beslut
• Förmåga att inhämta, värdera och systematisera information
• Förmåga att skapa förtroendefulla relationer
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift

ÖVRIGT
Vikariatet sträcker sig över ordinarie befattningshavares föräldraledighet. Placeringsorten är Göteborg.

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.
Som medarbetare inom Polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Du som är intresserad av att arbeta som HR-konsult är välkommen med din ansökan bestående av CV och personligt brev senast den 23 augusti 2015. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare. Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Visstidsanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-08-23
Ange följande referens när du ansöker: C2328/2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Pernilla Bergman, v. 30 och 34
Anette Blomgren, v. 31
Emma Höglund, v. 32-33

Facklig kontakt
Lars Modig, SACO, tfn 0725-69 79 40; Sofia Ask,

Företag
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Adress
Polismyndigheten, HR-avdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2365194

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen: