HR-konsult

Bergs kommun / Administratörsjobb / Berg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Berg, Strömsund, Åre, Vilhelmina, Storuman eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bergs kommun i Berg, Östersund, Härjedalen eller i hela Sverige

Välkommen till Bergs kommun.

Här hittar du både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Närheten till fjällen, Storsjön och Östersund är attraktiv för många.

På bergsliv.se har vi samlat inspirerande reportage om människor som bor i kommunen och fakta om våra tätorter. Om du är nyfiken på vilken bergsliv som passar dig så får du snabb vägledning via vårt quiz. Välkommen att hitta ditt drömliv i Bergs kommun!

Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Vi letar efter dig som trivs med att kombinera ett strategiskt tänk med drivkraften att möta människor och tillsammans med dem skapa en förändring i hur man arbetar. Varmt välkommen med din ansökan till denna spännande och utmanande tjänst hos oss.

Publiceringsdatum
2024-07-23

Dina arbetsuppgifter
Välkommen att bli en del av en framåt och driven arbetsgrupp som arbetar tillsammans för att Bergs kommun ska vara och upplevas som en attraktiv arbetsgivare.

Som HR-konsult ingår du i Bergs kommuns HR-avdelning, vilket är en del av kommundirektörens stöd i lednings- och styrningsrelaterade frågor. Här kommer du främst att jobba med tre andra HR-konsulter, men också tre lönehandläggare, två PA-systemförvaltare samt tre operativa strateger för hållbarhetsfrågor i en organisation som kännetecknas av korta beslutsvägar och stora påverkansmöjligheter.

I tjänsten som HR-konsult ingår främst att stötta kommunens chefer i deras verksamhets-, personal- och arbetsgivaransvar, såväl operativt som strategiskt.
I det operativa arbetet handlar det om stöttning i ärenden inom arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering och rekrytering. Utöver det har du strategiskt ansvar inom rekrytering, vilket bland annat innebär att systematiskt förbättra och vidareutveckla processer och styrdokument samt ansvara för kommunens rekryteringsverktyg.

I ansvaret ingår konkret bland annat att:
• Bistå med effektivt stöd genom hela processen vid rekrytering av chefer och vissa andra tjänster.
• Effektivt samverka med organisationens chefer kring annonsering av tjänster, inklusive att publicera annonser.
• Utvärdera samt vid behov ge förslag på åtgärder för att utveckla kommunens rekryteringsarbete.

Kvalifikationer
Du behöver en högskoleutbildning inom PA eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tjänstens tyngdpunkt ligger på rekrytering, varför vi ser att du även har erfarenhet av att självständigt genomföra kvalificerade rekryteringar, samt bidra med utveckling och förbättring inom detta område. Det är meriterande om du har erfarenhet inom andra HR-områden, framför allt arbetsrätt, arbetsmiljö och rehabilitering och/eller chefserfarenhet eller erfarenhet av verksamhetsutveckling. Det är även meriterande om du har erfarenhet från tidigare arbete i politiskt styrd organisation.

Kommunen är till ytan stor med många arbetsplatser i alla tätorter så det krävs körkort för personbil (B-körkort) för att kunna besöka dessa. Du behöver ha mycket goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.

Dina personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i rollen som HR-konsult hos oss behöver du vara strukturerad, med god förmåga att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete. I detta ingår att hantera din tid så att så väl vardagliga som långsiktiga arbetsuppgifter kan slutföras på ett effektivt sätt. Vi förväntar oss att du är resultatinriktad och har god förmåga att samverka och samarbeta. Eftersom rollen innebär en bredd av kontaktytor inom våra olika verksamheter så behöver du ha en mycket god social kompetens.

Vi erbjuder
Hos oss får du en spännande roll i en organisation som präglas av stark utvecklings- och framåtanda! Du får en stabil arbetsgivare och goda möjligheter att påverka hur Bergs kommun som arbetsgivare ska fortsätta utvecklas. Vi erbjuder också möjlighet till semester- och pensionsväxling, visst distansarbete, flextid, tillgång till förmånsportalen Benify, samt årligt friskvårdsbidrag och möjlighet till friskvårdstid.

Urval och kallelse till intervju sker löpande under annonseringstiden. Tillträde snarast möjligt (enligt överenskommelse).

För frågor, kontakta Josefine Åsander.

Varmt välkommen med din ansökan till oss på HR-avdelningen i Berg!

Kontaktinformation
Fredrik Åström, HR-chef, 0687-164 02, fredrik.astrom@berg.se

Fackliga representanter, Kommunväxeln, 0687-161 00

Arbetsplats
BOX 73

84521 Svenstavik

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4835077323".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bergs kommun (org.nr 212000-2502), http://www.berg.se

Kontakt
HR-chef
Fredrik Åström
fredrik.astrom@berg.se
0687-164 02

Jobbnummer
8810207

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bergs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bergs kommun: