HR-generalist

Förvaltningen för utveckling och service, HR-avdelningen / Administratörsjobb / Vara
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Vara, Grästorp, Herrljunga, Vårgårda, Lidköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Förvaltningen för utveckling och service, HR-avdelningen i Vara

Vara kommun, med cirka 16 000 invånare, ligger mitt på den bördiga västgötaslätten. Här finns det goda livet, hos oss är alla välkomna och här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden!
Vårt mod och vår inneboende styrka är en stark drivkraft i vårt arbete och för vår framgång. Vara vågar! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer. Vi prioriterar värdet av att arbeta utifrån uppsatta mål och visioner, personlig utveckling, kontinuerligt lärande i en god arbetsmiljö och ett tillitsbaserat ledarskap. Tillsammans gör vi varandra bra!



Vill du bli en självklar del i en grupp som jobbar tajt tillsammans, utan prestige med målet att göra varandra bra? Trivs du att arbeta med personalfrågor och är duktig på lönefrågor, arbetsrätt och avtal? Trivs du med att arbeta inom den kommunala sektorn? Då kanske rollen som HR generalist är något för dig när vi nu söker en ny medarbetare till HR-avdelningen i Vara kommun!

HR-avdelningen är en del av Förvaltningen för utveckling och service vars ansvar sträcker sig inom hela arbetsgivarområdet.

Avdelningen består av 15 medarbetare och du kommer vara en av fyra HR generalister. Vi är inne i en spännande utvecklingsfas inom HR-organisationen och söker därför dig som gärna vill delta i ett utvecklings- och förändringsarbete. Du kommer att ingå i, och vara en viktig del av, vårt arbetslag och det strategiska arbetet med att utveckla våra verksamheter och medarbetare.

Publiceringsdatum
2018-11-08

Dina arbetsuppgifter
Vår kollega ska gå i pension och vi söker nu dig som vill bli en förstärkning till vårt team av HR-generalister på fyra personer. Som HR generalist är ditt uppdrag att, tillsammans med övriga kollegor, ge konsultativt stöd till chefer och ledningsgrupper inom personalområdets alla förekommande områden, såsom t ex rekrytering, kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsrätt, arbetsmiljö osv. Du spelar därmed en central roll i att underlätta för våra chefer att uppnå sina verksamhetsmål. Du arbetar konsultativt och självständigt i processer och med enskilda ärenden. I din roll är du arbetsgivarrepresentant och medverkar till en god samverkan med chefer, verksamheten och de fackliga organisationerna.

Utöver att arbeta brett med HR frågor ingår det i ditt uppdrag att vara specialist inom lönebildnings- och avtalsområdet. Ansvaret innebär att hålla sig uppdaterad på gällande lagar och avtal, agera specialist i just dessa frågor samt driva den strategiska utvecklingen tillsammans med övriga HR kollegor. Mer konkret kommer du att ansvara för att:

- Samordna och genomföra löneöversyn med samtliga personalorganisationer
- Utbilda chefer, kollegor och medarbetare i lönebildnings- och avtalsområdet
- Utveckla arbetssätt och rutiner inom lönebildnings- och avtalsområdet
- Samordna, driva och föreslå åtgärder för kommunens lönepolitiska arbete

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning med personal-/beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning/erfarenhet som är adekvat för arbetsuppgifterna och uppdraget. För att lyckas i rollen ser vi att du har flerårig erfarenhet av brett, kvalificerat och självständigt HR-arbete. Du har god kunskap om svensk arbetsrätt och den kommunala sektorns avtal och regelverk samt flerårig erfarenhet av lönepolitik/löneöversynsarbete på en övergripande nivå, gärna från offentlig verksamhet. Extra meriterande är att du har erfarenhet av löne- och avtalsfrågor inom skol- och utbildningsområdet

Som person är du analytisk, strukturerad, självständig och lösningsorienterad. Du ser helheten, tänker strategiskt och har en coachande och konsultativ förmåga som bidrar till att driva förändring och utveckling i organisationen. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmåga att skapa ett gott samverkans- och förhandlingsklimat och ser samarbete med kollegor som en självklarhet. Detta kräver en god förståelse för mellanmänskliga relationer samt känsla för etik och personlig integritet. Du är bra på att kommunicera och uttrycka dig väl i tal och skrift.

Som vi inledande skrev så är vi ett team som jobbar tajt ihop och värdesätter varandras kompetenser och personligheter, vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet.

I Vara kommun tror vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!

Vara kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Efter överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-29
Ange följande referens när du ansöker: 2018/272
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Nina Persson, HR-chef 0512-31832

Företag
Förvaltningen för utveckling och service, HR-avdelningen

Adress
Förvaltningen för utveckling och service, HR-avdelningen
Stora Torget 8
53481 Vara

Kontorsadress
Stora Torget 8

Jobbnummer
4447585

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Förvaltningen för utveckling och service, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Förvaltningen för utveckling och service, HR-avdelningen: