HR-chef till Lidingö stad
Experis AB / Ekonomichefsjobb / Lidingö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Lidingö,
Solna,
Stockholm,
Danderyd,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Experis AB i Lidingö,
Solna,
Stockholm,
Danderyd,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Vill du arbeta som HR-chef på kvalificerad nivå med en bredd av HR-frågor? Är du intresserad av förändringsarbete och trivs med att jobba både strategiskt och operativt? Om du dessutom ser fram emot att få driva utveckling och leda HR-avdelningen i en framåtlutad kommun tillsammans med engagerade medarbetare - då ska du läsa vidare!
Din roll som HR-chef
Lidingö stad är i en fas av utveckling för att möta förändringar i vår omvärld, liksom för att möta invånarnas förväntningar och behov. Vi står också i startgroparna att ta nästa steg i vår utvecklingsresa vilket innebär att fokusera än mer på kultur samt ledar- och medarbetarskap.
Du kommer tillhöra stadsledningskontoret som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 120 medarbetare. Vi fungerar som bron mellan politik, förvaltning och stadens olika verksamheter. Dagligen hjälper vi våra kollegor med råd, stöd och service inom HR, ekonomi, upphandling, kommunikation, registratur, juridik och it. Nu söker vi dig som i samarbete med verksamheterna kan förflytta vår HR-funktion för att möta morgondagens välfärd på nästa nivå.
Publiceringsdatum2024-05-07Dina arbetsuppgifterDu som HR-chef kan se fram emot ett dynamiskt uppdrag att kombinera strategiskt och operativt HR-arbete med utveckling av HR-avdelningen och dess verksamhetsnära HR-processer för att möta förvaltningarnas behov. I ditt uppdrag ingår att på ett modernt sätt leda och utveckla förvaltningens arbete med att säkra kompetensförsörjning, minska sjukfrånvaro, facklig samverkan samt att stärka kommunens arbetsgivarvarumärke som en attraktiv arbetsgivare. Uppdraget kommer ha stort fokus på förändringsarbete och skapa nära samarbete med kommunens andra avdelningar och förvaltningar.
Till din hjälp har du nio medarbetare på HR-avdelningen bestående av HR-konsulter, HR-assistenter och en hälsopedagog. I rollen ingår fullt verksamhets-, budget- och personalansvar. Avdelningen ger stöd, rådgivning och service till förvaltningarnas chefer och medarbetargrupper. HR stödjer chefer och medarbetare i de förmågor som kommer att krävas i vår förnyelseresa vilket innebär konsultativt stöd i frågor om bland annat arbetsrätt, kompetensförsörjning, arbetsmiljö, kultur, ledarskap och medarbetarskap. Du ingår både i Lidingö stads ledningsgrupp och i Stadsledningskontorets ledningsgrupp och rapporterar direkt till stadsdirektör Daniel Broman.
KvalifikationerVi söker dig som har god vana att driva och företräda HR som sakområde i olika styr- och ledningsgrupper samt erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete. Du har flerårig chefserfarenhet inom HR från offentlig sektor, gärna från kommun, och kan visa goda exempel på ett utvecklande ledarskap. Du kan visa goda resultat på hur du tillämpat dina kunskaper på strategisk nivå om processerna kring arbetsgivarprofilering och kompetensförsörjning. Du är trygg i dina kunskaper om arbetsrätt och systematiskt arbetsmiljöarbete. Du har god erfarenhet av ett förtroendeskapande arbete inom förhandling och samverkan med fackliga parter. För att lyckas i rollen ser vi också att du har erfarenhet av att utveckla, effektivisera och digitalisera arbetssätt inom HR-området. Slutligen har du en akademisk utbildning som personalvetare eller utbildning som vi bedömer är relevant för rollen.
Som person och ledare är du skicklig på att kommunicera och driver HR-frågorna på ett professionellt sätt men också med engagemang för att tillsammans skapa resultat och stolthet för helheten. Du tar gärna initiativ och har idéer kring hur vi kan vidareutveckla vår verksamhet. En självklar utgångspunkt i ditt ledarskap är att du motiveras av att arbeta både strategiskt och operativt med HR-frågor. Du har god förmåga att på ett strukturerat och pedagogiskt sätt konkretisera och förverkliga visioner och strategier i operativt HR-arbete. Som person är du också mål- och resultatorienterad och trivs med att samarbeta och samverka med andra. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Om Lidingö stad
Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans.
Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering.
Övrig information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placering är i Lidingö stadshus på Stockholmsvägen 50. Möjlighet till distansarbete finns i viss omfattning.
I denna rekrytering samarbetar Lidingö stad med Jefferson Wells. För mer information om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Therese Thunström på therese.thunströ
m@jeffersonwells.seVi genomför urval och intervjuer löpande och välkomnar din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 26 maj 2024.
Facklig representant nås via stadens kundcenter, 08- 731 30 00. Tjänsten kan komma att innebära säkerhetsprövning.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Not Specified
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "c5c00cd9-cffd-".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Experis AB (org.nr 556855-1104)
Arbetsplats Lidingö stad
Jobbnummer 8662365
Observera att sista ansökningsdag har passerat.