HR-administratör till Svea hovrätt

Sveriges Domstolar, Svea hovrätt / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Svea hovrätt i Stockholm

Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 330 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Den administrativa enheten består av tre sektioner: EA, PA och bibliotek, Arkiv och registratur samt Service. Hovrätten erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.


Publiceringsdatum
2018-02-21

Arbetsuppgifter
Under ledorden leverans och service kommer du att vara en nyckelspelare i det administrativa HR- arbetet och ge HR-stöd till chefer och medarbetare. Du kommer framförallt att ansvara för handläggning av löneärenden, utläggsredovisning och lönerapportering samt att sköta den dagliga löpande personaladministrationen såsom att skriva arbetsgivar- och tjänstgöringsintyg, handlägga sjuk- och ledighetsärenden, ta ut och sammanställa statistik och information ur personaldatasystemen Palasso och SIV samt att svara på vanligt förekommande frågor inom HR-området, t.ex. gällande anställning, semester och friskvård. Vidare kommer du att månatligen bevaka och följa upp tidsbegränsade anställningar och andra personalförändringar, skriva avtal och beslut samt att svara på arbetsrättsliga frågor. Du kommer också att medverka i utvecklingsarbetet av våra HR-processer och upprätta rutindokument. I tjänsten kan även arbete med rekrytering, introduktion och frågor inom arbetsmiljöområdet komma att ingå.


Kvalifikationer
Att arbeta på Svea hovrätt ställer stora krav på medarbetarna. För att självständigt kunna utföra arbetet förutsätts egenskaper som noggrannhet, servicevilja, god kommunikationsförmåga och ett lösningsorienterat fokus.
För att lyckas i rollen behöver du vara en erfaren administratör med sinne för struktur, ordning och reda. Du är positiv och lätt att komma överens med och har den integritet och personliga mognad som behövs när man arbetar med HR-frågor. Du har lätt för att lära dig olika datorsystem och arbetar obehindrat i Excel och övriga Officeprogram. Du stimuleras av att arbeta i en serviceroll och ha kontakt med människor. Du strävar efter att ditt HR-stöd ska vara till nytta för både kollegor, chefer och medarbetare. Då frågorna ofta är av skiftande karaktär krävs det att du är snabb, flexibel och har lätt att ställa om. Att se samband och ha helhetsperspektiv är också viktiga kompetenser.

Grundläggande krav för tjänsten är minst fyra års dokumenterad erfarenhet från framgångsrikt administrativt arbete. Du har goda kunskaper inom svensk arbetsrätt samt- personal- och löneadministration. Vidare uttrycker du dig väl i tal och skrift på svenska. Det är en merit om du har erfarenhet av det statliga områdets särbestämmelser inom svensk arbetsrätt och av förebyggande, hälsofrämjande arbetsmiljöarbete samt har arbetat med rekrytering och introduktion tidigare. Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet i rekryteringen.

ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är säljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Ersättning
Månadslön Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-14
Ange följande referens när du ansöker: HSV 2018/173
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helene Stambeck helene.stambeck@dom.se 08-561 671 45
Stina Parmenvik stina.parmenvik@dom.se 08-561 670 99

Företag
Sveriges Domstolar, Svea hovrätt

Adress
Sveriges Domstolar, Svea hovrätt
Box 2290
10317 Stockholm

Kontorsadress
Birger Jarls Torg 16, Riddarholmen 10317 Stockholm

Jobbnummer
3979439

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Svea hovrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Svea hovrätt: