HR-administratör
Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-12-23
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Söker du en roll där du får jobba administrativt samtidigt som du är ett nära stöd för både kollegor och chefer? Är du en HR-administratör med genuint intresse för HR-området, som brinner för struktur och god service? Uppskattar du dessutom en roll som spindeln i nätet och vill bidra till att säkra och stärka HR-enhetens arbete, då är det dig vi söker!
Om jobbet
Vi söker dig som vill bidra med din kompetens och engagemang inom HR-administration och som trivs med att jobba brett med alla förekommande administrativa arbetsuppgifter inom HR-området.
Rollen innebär mycket kontakt med olika delar av organisationen och ställer krav på god kommunikationsförmåga, servicekänsla och hög integritet.
HR-enheten arbetar ständigt med att utveckla och förenkla våra processer, och i din roll finns det goda möjligheter att bidra. Ett arbete med att ersätta vårt nuvarande lönesystem pågår och du kommer ha en viktig roll i arbetet framåt genom att bidra med din kompetens inom administrativa delar av HR- och löneprocesser. Lönehanteringen är outsourcad till Statens servicecenter, och i din roll är du kontaktperson gentemot dem samt hanterar administration kopplat till lön- och anställning. Som kontaktperson mot SSC kan även viss kvalitetssäkring och uppföljning av lönetjänsten komma att ingå.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Ansvara för personal- och rekryteringsadministration, t.ex. upprätta anställnings- och övriga administrativa beslut, lägga ut rekryteringsannonser samt diarieföring av handlingar. Hålla god ordning på myndighetens personalakter. Hantera och fördela inkommande frågor via funktionsbrevlåda. Hantera utlämnande av allmänna handlingar och ta fram enklare personalstatistik kopplat till detta. Vara kontaktperson mot Statens servicecenters lönefunktion. Ansvara för digitala blanketter inom personalområdet. Vara enhetsredaktör för myndighetens intranät. Hålla samman agenda samt skriva protokoll i MBL-forum. Stötta enhetens chefer och kollegor med bokning av konferensanläggningar, beställning av förtäring mm. Bidra med din kompetens och expertis i arbetet med att implementera ett nytt lönesystem. Övriga administrativa arbetsuppgifter inom personaladministration inom HR-enhetens ansvarsområden.
Enheten
HR-enheten är ett kvalificerat ledningsstöd med ett strategiskt och verksamhetsnära uppdrag. HR-enheten tillhör avdelningen för myndighetsstyrning och stöd och består av totalt ca 20 medarbetare fördelade på två grupper. Du kommer organisatoriskt att tillhöra gruppen Verksamhetsnära HR där enhetens HR-partners ingår tillsammans med HR-analytiker och HR-administratör.
Publiceringsdatum2025-12-23ProfilVi söker dig som är en skicklig administratör med en god förmåga att arbeta självständigt och kan organisera samt planera ditt arbete. Du uppskattar repetitiva arbetsuppgifter men är också flexibel för oväntade uppdrag med kort framförhållning.
Du har en hög servicenivå och trivs när tempot är högt. Du kan självständigt driva ditt arbete framåt samtidigt som du är samarbetsorienterad, har ett konsultativt förhållningssätt och är skicklig på att bygga goda relationer med såväl kollegor som verksamhetens företrädare och samarbetspartners med bibehållen integritet. Du har en hög digital mognad och en vana att arbeta och administrera i olika systemstöd. Genom en god förmåga att se helheten och förstå hur olika delar hänger ihop, kan du identifiera samband och skapa effektiva lösningar.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är noggrann, ansvarstagande och har lätt för att skapa struktur och ordning och reda i ditt arbete. Du är lösningsorienterad, prestigelös och förstår vikten av att hålla deadlines.
Vi söker dig som har
- Gymnasieexamen.
- Aktuell erfarenhet av administrativt arbete inom HR-området i offentlig sektor.
- Erfarenhet och kompetens från att skriva protokoll vid MBL- eller samverkansmöten.
- Vana av att arbeta med digitala HR-system, såsom lönesystem och rekryteringssystem.
- Mycket goda kunskaper i Office-paketet.
- Erfarenhet av att hantera utlämnande av allmän handling.
- Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
- Högskoleutbildning inom personalvetarområdet.
- Erfarenhet av att implementera HR- och/eller lönesystem.
- Erfarenhet av att arbeta med olika tekniska lösningar i syfte att effektivisera rutiner och arbetssätt, t.ex. AI och RPA.
- Erfarenhet av administrativt arbete inom HR-området på en statlig myndighet.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt vid Hornstull, nära tunnelbanan.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss
https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Placeringsort är Stockholm.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
#LI-HYBRID
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2025-219".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)
Kontakt Tove Andersén
tove.andersen@pensionsmyndigheten.se Jobbnummer 9662652