HR-administratör

Svenska Röda Korsets Centralstyrelse / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-26


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse i Stockholm, Huddinge, Södertälje, Uppsala, Norrköping eller i hela Sverige

Bli en del av världens största humanitära rörelse

Röda Korset är världens största humanitära rörelse och finns i 191 länder. När katastrofen slår till är vi redan på plats för att hjälpa utsatta människor, inte minst tack vare 16 miljoner volontärer.

Svenska Röda Korset driver verksamhet inom kris och katastrof, skyddsfrågor samt hälsa och vård. Vi har förtroendet att omsätta bidrag från individer, företag och myndigheter i konkreta insatser för de mest utsatta.

Vi kämpar för att rädda liv, och ge hopp, överallt och varje dag. Oavsett i vilken roll du jobbar är du med och bidrar - i just din profession och genom handlingskraft och mod. Välkommen till vår värld!

Vill du arbeta med HR i världens främsta katastroforganisation? Är du en duktig administratör? Vill du vara del i ett HR-team med höga ambitioner? Då är det här jobbet för dig! HR-avdelningen på Svenska Röda Korset (SRK) arbetar med HR-stöd till vår tjänsteorganisation, till våra rödakorsföreningar runt om i landet, med rekrytering till internationella uppdrag i fält och med utbildning. Inom avdelningen arbetar totalt ca 30 personer. En av våra HR-administratörer lämnar oss efter sommaren för att flytta till en annan del av landet och nu söker vi en ersättare.

Publiceringsdatum
2025-03-26

Om tjänsten
Vi erbjuder ett varierande jobb där du får möjlighet att växa och lära nytt. Du kommer till ett HR-team som har ett tätt samarbete och som stöttar, uppmuntrar och avlastar varandra vid behov. Det är viktigt för oss att du vill vara en aktiv del i det. Enheten består av 12 personer varav sju HR-partners, tre HR-administratörer, en lönekoordinator och en chef.

Som HR-administratör ger du administrativt stöd till dina kollegor i en bredd av ärenden.

• Du skriver anställningsavtal och andra lönegrundande underlag, du lägger upp nyanställda och gör ändringar i vårt lönesystem Flex HRM.
• Du uppdaterar vårt intranät och samordnar MBL-förhandlingsunderlag och protokoll.
• En stor del av arbetet går också ut på att ansvara för alla inkomna ärenden i vårt ärendehanteringssystem, där vi får frågor från chefer och medarbetare internt men även från externa parter.
• En viktigt del av rollen är också att dokumentera och skapa och hålla koll på administrativa rutiner och strukturer.

Utöver de mer löpande arbetsuppgifterna arbetar du tillsammans med vår lönekoordinator inför den månatliga lönehanteringen. Vår lönehantering är outsourcad men kräver en del för- och efterarbete. Du deltar även i diverse enhetsövergripande projekt med fokus på administration, som t ex effektivisering av on- och offboarding. I tjänsten ingår även att arbeta med löpande samordning av information på vårt intranät och du ingår i SRKs redaktion för internkommunikation.

Om dig
Vi söker en självgående kollega som är handlingskraftig, nyfiken, prövar sig fram och vågar testa nytt.

• Det är viktigt att du är noggrann och har en hög grad av integritet då du kommer i kontakt med en del känslig information.
• Du bör kunna arbeta med flera parallella processer samtidigt och dagligen prioritera hur du bäst använder din tid.
• Att ge god service till kollegor, chefer och medarbetare är en stor del av arbetet.
• Du behöver vara van vid att arbeta i olika system och har lätt att lära sig nya system.
• Viktigt är att du har utbildning inom HR eller några års erfarenhet av HR-administration. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information
Tjänsten är ett tillsvidaretjänst på heltid med placering i Stockholm med möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Tillträde i slutet av augusti 2025 för ett par veckor av överlämning.

På SRK eftersträvar vi mångfald av perspektiv och bakgrunder i våra rekryteringar. Det betyder att vi gärna ser sökande från andra sektorer eller branscher. Om du tror att din bakgrund är relevant för tjänsten även om den inte fullt ut ryms inom beskrivningen, utmana oss och sök! Det viktigaste är att du har utbildning inom HR eller erfarenhet av HR-administration, är handlingskraftig och modig.

Ansökan och rekryteringsprocess
Sista ansökningsdatum är 22 april 2025.

Vid frågor kontakta HR-chef Ulrika Loinder ulrika.loinder@redcross.se

Svenska Röda Korset strävar efter att vara en inkluderande organisation med medarbetare som bidrar till mångfald i både perspektiv, erfarenhet och bakgrund. Vi tror att det gör oss mer relevanta. Därför rekryterar vi gärna personer som har olika etnisk och social bakgrund, könsidentitet- och uttryck, tro, ålder, funktionsvariationer och sexuell läggning.

Vår rekryteringsprocess startar med ett första urval baserat på en upprättad kravprofil och följs sedan av intervjuer och i vissa fall online-tester samt bakgrundskontroll och referenstagning.

Då Svenska Röda Korset är med i "Inter-Agency Scheme for the Disclosure of Safeguarding-related Misconduct" för att skydda vår sektor från sexuella övergrepp ställer vi särskilda frågor kring detta till dina referenser. Slutkandidater kan även komma att screenas mot EUs och FNs sanktionslistor.

Här hittar du kontaktuppgifter till de fackklubbar som finns representerade hos oss. Du lan också läsa mer om oss som arbetsgivare på vår karriärsida.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Arbetsplats
Svenska Röda Korset

Jobbnummer
9245502

Prenumerera på jobb från Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse: