Helpdeskmedarbetare till supportenheten i Norrköping

Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa / Supportteknikerjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla supportteknikerjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa i Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Vi söker nu Helpdesk-medarbetare till Supportenheten på Migrationsverket i Norrköping.

På Supportenheten arbetar cirka 20 medarbetare varav 7 ingår i Helpdesk-teamet. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att lösa inkommande ärenden gällande teknisk support. Du får jobba självständigt med stort ansvar där din insats både betyder något och värdesätts, samtidigt finns utrymme för samarbete och kunskapsutbyte!

Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning.

Supportenheten är en del av Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen och tillsammans med personal på övriga enheter arbetar vi med en helhetssyn kring IT-drift och support. Vår primära arbetsuppgift är att ge verksamheten support i deras arbete. Tillsammans med andra enheter arbetar vi även aktivt med att förbättra Migrationsverkets IT-infrastruktur och IT-system.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I Helpdesk ger du i första hand hjälp och service via telefon till Migrationsverkets medarbetare samt internationella kontakter avseende vår klientmiljö och våra IT-system. Du arbetar med daglig övervakning, felavhjälpning och felrapportering avseende system och vår IT-infrastruktur. I arbetet ingår att prioritera och lösa eller alternativt fördela inkomna supportärenden till andra resurser.
I tjänsten ingår kontakter med leverantörer angående exempelvis hårdvarusupport för klientutrustning samt övriga infrastrukturkomponenter. Du kommer även ge information via Intranätet samt delta i framtagande av dokumentation runt förändringar/nyheter och rutiner. Planering och genomförande av praktiskt installationsarbete och tekniska projekt/uppdrag ingår också i tjänsten, likväl som planering och genomförande av utbildningar.

Personliga kompetenser
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är serviceinriktad och värdesätter att lösa problem tillsammans med dina kollegor. Vidare är du flexibel och anpassar dig till rådande omständigheter samt ser möjligheter i förändringar. Du är även pedagogisk och har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och har förmågan att anpassa sättet att förmedla ett budskap till mottagare så att det når fram.

Krav
• Du har en för befattningen relevant högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad genom relevant arbetslivserfarenhet
• Aktuell erfarenhet av arbete inom Helpdesk/support
• Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Meriter
• Erfarenhet av felsökning inom mjukvara
• Kunskap om styrmodeller som exempelvis ITIL
• Erfarenhet av att arbeta inom större organisationer
• Erfarenhet från Migrationsverkets verksamhet

Upplysningar:
Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs även svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Publiceringsdatum
2021-09-08

Så ansöker du
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.

I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.

När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överrenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2021-17689".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Jobbnummer
5953178

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsa: