Head of Logistics till Holmen Board and Paper

Holmen AB / Inköpar- och marknadsjobb / Norrköping
2025-04-07


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Holmen AB i Norrköping, Finspång, Linköping, Nyköping, Örebro eller i hela Sverige

Ett smart och meningsfullt valVill du ta en ledande roll i att utveckla och optimera logistiken i en internationell och hållbar verksamhet? Vi söker nu en Head of Logistics som kan stärka vår logistiska expertis samt driva strategiska och operativa initiativ inom affärsområdet.

Din nya arbetsplats
Holmen är ett svenskt skogsbolag med över 3 000 medarbetare. Vi erbjuder hållbara produkter från våra förnybara svenska skogar till kvalitetsmedvetna kunder världen över. Ett av Holmens fyra affärsområden är Holmen Board and Paper där över 2000 medarbetare arbetar med att skapa innovativa och klimatsmarta lösningar.

Vårt kontor ligger vid Strömmen i Norrköping, bara några minuters promenad från resecentrum. Här arbetar drygt 60 medarbetare med att optimera kundernas pappers- och kartongval genom affärsutveckling, marknadsanalys, försäljning, produktions- och logistikplanering, och kundservice. Holmens kultur präglas av mod, engagemang och ansvar.

Din framtida utmaning
Som Head of Logistics får du en nyckelroll i att utveckla, leda och optimera vår logistikstrategi. Du kommer att ansvara för att våra logistikflöden och operativa processer säkerställer hög leveranssäkerhet till en optimerad kostnad. Som Head of Logistics kommer du att vara stationerad på vårt kontor i Norrköping, där du arbetar nära våra bruk, säljkontor och externa logistikpartners. Du rapporterar till Supply Chain Director och ingår i Supply Chain's management team.

Ditt huvudsakliga uppdrag blir att:

• Utveckla och genomföra Holmens logistikstrategi för att säkerställa en effektiv och kostnadsoptimerad logistik
• Driva utvecklingsprojekt inom logistik samt ansvara för logistikinköp och leverantörssamarbeten
• Leda och coacha logistikteamen
• Driva kvalitetsuppföljning och ständiga förbättringar för att utveckla verksamheten

Du kommer också att säkerställa att logistikplanering och koordinering av fartyg, lastbilar samt brukens lastning fungerar optimalt. Ett effektivt tvärfunktionellt samarbete inom Holmen och med externa aktörer är avgörande för att lyckas i rollen. Du kommer att representera Holmen i Forest Industry Transport Council, NTR och Godstransportrådet Östergötland, där du bidrar med din expertis och erfarenhet.

Tjänsten innebär vissa resor till våra bruk, säljkontor och externa lager.

För att lyckas i rollen
Vi söker dig som är en driven och erfaren ledare inom logistik, med ett starkt engagemang för att optimera och förbättra processer. Du har en relevant högskoleutbildning inom logistik, supply chain eller liknande, vilket ger dig en solid grund att bygga vidare på. Du har erfarenhet av kvalificerat logistikinköp med kunskap om tåg-, båt- och lastbilsmarknaden för att kunna förhandla bästa supply chain-lösningar. Du har dokumenterad erfarenhet av projektledning, där du framgångsrikt har drivit större projekt från start till genomförande.

Rollen kräver mycket goda kunskaper i svenska och engelska, och vi ser gärna att du har erfarenhet av ERP-system, Business Intelligence (BI) och Excel.

I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper och ett gott ledarskap. För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är:

• En tydlig och coachande ledare - du skapar engagemang och får teamet att prestera
• Analytisk och lösningsorienterad - du identifierar förbättringsområden samt agerar proaktivt
• Samarbetsorienterad - du bygger starka relationer och arbetar effektivt tvärfunktionellt
• Affärsmässig och kommunikativ - du har förmågan att ställa krav samt driva utveckling

Vi erbjuder dig
Hos oss får du en strategisk ledarroll med stor påverkan på Holmen Board & Papers logistik. Vi erbjuder utmanande och varierade arbetsuppgifter i en internationell miljö, och en arbetsplats präglad av öppenhet, samarbete och utveckling. Här får du möjlighet att vara en del av ett hållbart och innovativt företag.

Låter detta som din nästa utmaning? Välkommen med din ansökan!

Ansök redan idag!
Vi får skogen att växa och ge

Holmens verksamhet utgår från kraften som finns i skogen. Träden som växer, vattnet som rusar i älvarna och vinden som blåser i trädtopparna. Det är kärnan i Holmen, en affär byggd på skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av detta. Våra affärsområden är Skog, Energi, Trävaror, Kartong och Papper. Vi är 3 500 medarbetare som med mod, engagemang och ansvar skapar en hållbar framtid.

Premiumkartong och innovativa pappersprodukter av färsk fiber Holmen utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Våra produkter uppskattas av medvetna kunder tack vare sina utmärkta produktegenskaper och låga klimatavtryck. Vi använder färska fiber från hållbart brukade skogar. Våra anläggningar för produktion och förädling ligger i Braviken, Hallstavik, Iggesund och Strömsbruk, Sverige, samt i Workington, Storbritannien.

Ersättning
Enligt avtal Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Holmen AB (org.nr 556001-3301), https://www.holmen.com/sv

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Holmen

Kontakt
HR Manager Sales
Helena Rasmusson
helena.rasmusson@holmen.com

Jobbnummer
9271476

Prenumerera på jobb från Holmen AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Holmen AB: