Handläggare visstid - Myndigheten för yrkeshögskolan - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Västerås
Handläggare visstid
Myndigheten för yrkeshögskolan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Västerås
2021-01-14

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna
Visa alla jobb hos Myndigheten för yrkeshögskolan i Västerås

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 120 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Är du intresserad av utbildningsfrågor? Vi på Myndigheten för yrkeshögskolan erbjuder dig som trivs med handläggning och utredning ett omväxlande arbete med eget ansvar i en händelsestyrd och stimulerande miljö.

Organisatorisk placering
Enheten för analys och ansökan är placerad i Västerås och har idag 27 medarbetare.

Enheten ansvarar för omvärldsbevakning samt utför de analyser, arbete och beslutsfattande som behövs för att hantera ansökningar om att bedriva utbildning. Enheten ansvarar också för en del av det arbete som är förknippat med myndighetens uppdrag om SeQF.

Publiceringsdatum
2021-01-14

Dina arbetsuppgifter
Ditt arbete består i att bedöma ansökningar från utbildningsanordnare och att fatta beslut enligt de författningar som styr våra tre utbildningsformer. Du ansvarar även för kvalitetssäkring inför beslut. Du kommer att medverka vid myndighetens kontakter med bland annat branschorganisationer och utbildningsanordnare. Utöver detta förekommer det också en del utredningsarbete. Det kan exempelvis handla om olika typer av regeringsuppdrag eller myndighetsinterna utredningar. Arbetet innebär viss löpande administration inom enhetens område.

Krav på utbildning och erfarenhet

* Relevant högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, juridik eller statskunskap, motsvarande kompetens på lägst SeQF-nivå 6.
* Minst två års erfarenhet av handläggning och utredning i en myndighet eller annan politiskt styrd organisation

Kunskapskrav

* Hög digital kompetens, van att arbeta i olika system

Meriterande

* Förvaltningskunskap

Kompetenskrav och personliga egenskaper
Du är analytisk och har en god förmåga att hantera stora mängder information. Du är van att arbeta med komplexa frågeställningar och har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. Vidare har du god kunskap om arbetsmarknadssektorn och en förmåga att skapa och bibehålla goda kontakter såväl externt som internt. Du har en förmåga och vilja att samarbeta, dela med dig av dina kunskaper och att kollegialt ställa upp. Det är viktigt att du självständigt kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi vill att du har en förståelse för och kan tillämpa gällande bestämmelser vid beslutsfattande. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Visstidsanställning längst t o m 30 november 2022. Tillträde så snart som möjligt.

Placeringsort: Västerås

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Jenny Twana, 010-209 02 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-handläggare Emma Fröst, 010-209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29 och för ST Ivan Knez, 010-209 01 47.

För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 28 januari 2021. Du ansöker nedan via "ansök".

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
*

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Myndigheten För Yrkeshögskolan

Jobbnummer
5523833


Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten för yrkeshögskolan: