Handläggare (vikariat)
Sveriges Domstolar / Juristjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Sundsvall,
Härnösand,
Hudiksvall,
Östersund,
Gävle eller i
hela Sverige Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Inledning
Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall (nedan nämnden) handlägger ärenden från Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län.
Nämnden är en förvaltningsmyndighet med rättskipande uppgifter och fungerar ungefär som en domstol för vissa tvister som gäller hyra, bostadsrätt och arrende. Om en tvist inte kan prövas kan nämnden medla i sakfrågan, dvs försöka få parterna att förlikas.
Nämnden försöker ständigt utveckla sina arbetsformer för att uppfylla högt ställda krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.
Nämnden har gemensam chef, budget, administrativ enhet och lokaler med Sundsvalls tingsrätt och Rättshjälpsmyndigheten. Sammanlagt är det ett drygt 50-tal medarbetare vid de tre myndigheterna.
Nämnden består i dag av två handläggare och två hyresråd. En av våra handläggare kommer att vara tjänstledig för att prova ny tjänst till och med den 26 oktober 2021 och vi söker nu en ersättare.
Arbetet innebär (Arbetsuppgifter)
Som handläggare vid hyres- och arrendenämnden kommer du att bereda nämndens ärenden. Du kommer bl a ha som uppgift att bevaka och registrera inkommande handlingar, boka och kalla till sammanträden, vara första kontakten med allmänheten samt expediera nämndens beslut.
Arbetet innebär många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och innefattar självständigt beslutsfattande i förberedelsearbetet och protokollföring vid nämndens sammanträden.
Arbetet sker i nära samarbete med hyresråden och din handläggarkollega.
Vi söker dig som(Kvalifikationskrav)
För att bli aktuell för tjänsten krävs att du har minst 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du också är utbildad paralegal.
Du ska kunna uttrycka dig väl i svenska språket, både skriftligen och muntligen. Du ska vara beredd på att arbeta med en helt digitaliserad ärendehantering.
Anställningen ställer höga krav på gott omdöme, ansvarskänsla, noggrannhet och servicekänsla. Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare behöver du kunna se helheten, ha lätt för att samarbeta i ett arbetslag men även kunna arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Hyres- och arrendenämnden vill ta till vara de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och eftersträvar också en så jämn köns- och åldersfördelning som möjligt.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse Visstidsanställning till 2021-10-26
Publiceringsdatum2021-02-19ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSveriges Domstolar
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AD 2021/32".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Hyresnämnden i Sundsvall
Jobbnummer 5586103
Observera att sista ansökningsdag har passerat.