Handläggare till säkerhetsenheten
Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe / Säkerhetsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe i Solna,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Vill du arbeta med säkerhetsskydd? Vill du arbeta förebyggande och serviceinriktat? Vill du arbeta med säkerhet på en stor spännande myndighet, där du kan bidra med att göra verksamheten än säkrare ur ett omvärldsperspektiv? Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Du stöttar chefer och medarbetare inom ramen för området säkerhetsskydd.
I arbetet ingår administration, utveckling och utbildning för att stärka Skatteverkets säkerhetsskydd. Du arbetar med säkerhetsprövningar och säkerhetsskyddsavtal dels genom att stödja chefer men också genom att hantera administrationen inom processen.
Du kommer även att analysera verksamhetens struktur och deras behov av stöd. Du beskriver vilka förutsättningar som finns i verksamheten, vilka förmågor verksamheten har, hur verksamhetens processer ser ut samt vilka informationsresurser och IT-stöd som hanteras i verksamheten.
Då Skatteverket är en modern myndighet så arbetar vi med att utveckla våra funktioner i syfte att hitta säkra effektiva tekniska lösningar inom enhetens administration.
Arbetet bygger i stor utsträckning på samverkan både inom och utanför myndigheten. Hela Sverige är ditt arbetsområde, vilket kan innebära resor. Du kommer också att ha personliga ansvarsområden.
Funktionen finns organisatoriskt placerad på säkerhetsstödssektionen där utöver nämnda funktion finns resesäkerhet, säkerhetsoperativa funktionen, central behörighetshantering samt samordning av TiB-funktionen är placerad.
Du kommer även att arbeta i nära samarbete med Skatteverkets verksamhetsskydd och våra säkerhetsskyddspecialister för att ta fram ett tekniskt stöd i säkerhetsskyddsarbetet.
Skatteverkets säkerhetsenhet ansvarar för att leda myndighetens säkerhetsarbete. Enheten omfattas av fem sektioner med ca 60 medarbetare. Inom säkerhetsenhetens ansvarsområde inryms bl.a. informationssäkerhet, fysisk säkerhet, krisberedskap, säkerhetsskydd, behörighetsstyrning, incidenthantering, säkerhetsrådgivning och internutredningar.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår
https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.I det här jobbet ska du:
- Ha ett gott och respektfullt bemötande
- Ha en mycket god samarbetsförmåga
- Vara metodisk, strukturerad, analytisk, ansvarstagande och noggrann
- Ha förmåga att arbeta självständigt
- Vara pedagogisk
- Vara lyhörd och har ett flexibelt förhållningssätt.
Du ska även ha:
- Ha relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot skydd och säkerhet eller annan relevant utbildning
- Ha god förmåga att kommunicera i tal och skrift.
Det är önskvärt att du har god kunskap och erfarenhet av systematiskt säkerhetsarbete. Du bör även ha erfarenhet av arbete inom teknisk verksamhetsutveckling/ förändringsledning/ och/eller verksamhetsarkitektur.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Tjänsten är placerad i Solna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På
https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Från ditt CV ska det framgå datum, månad och år, för varje tjänst och utbildning. Det ska också framgå tydligt vad varje tjänst inneburit för arbetsuppgifter. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Med anledning av covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Varaktighet, arbetstid
100 % Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2021-07-08ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSkatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenhe
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/820".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skatteverket (org.nr 202100-5448)
Arbetsplats Skatteverket, IT/STÖD, Administrativa avdelningen, Säkerhetsenheten
Jobbnummer 5855051
Observera att sista ansökningsdag har passerat.