Handläggare till PTS
Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2025-10-01
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm,
Haninge,
Malmö,
Kiruna eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en roll där din administrativa skicklighet och din förmåga att se helheten gör skillnad för både kollegor och samhälle? Hos oss får du bidra till att bredbandsstödet fungerar effektivt, från förberedelser inför utlysningar till uppföljning och granskning av projekt. Nu söker vi en handläggare som vill vara med och utveckla framtidens digitala infrastruktur. Är det du?
Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.
Tjänsten är placerad på enheten för samordning och samverkan, en del av avdelningen för bredbandsstöd. Avdelningen har ett helhetsansvar för PTS bredbandsstöd och består av fyra enheter som samarbetar kring utlysning, tilldelning, uppföljning och tillsyn.
Enheten för samordning och samverkan har ett särskilt ansvar för de förberedande processer som görs före respektive utlysning och ansvarar även för EU-fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF-stödet).
För att processerna för både tilldelning och uppföljning av bredbandsstöd ska fungera är tiden alltid vår utslagsgivande faktor. Av det följer att vi blivit riktigt bra på att prioritera tillsammans och vi stöttar varandra där det behövs. Genom ett tydligt och närvarande ledarskap vill jag skapa ett klimat där jag utmanar och stödjer min organisation så att vi tillsammans åstadkommer konkreta resultat. Det gör jag bland annat genom att ge eget ansvar till mina medarbetare där jag har stort förtroende för deras kompetens och förmåga. - Nina Gustafsson, enhetschef på enheten för samordning och samverkan, och kanske din blivande chef.
Om rollen
Som handläggare hos oss arbetar du brett med samordning och handläggning inom avdelningens ansvarsområden. Du ansvarar för att hantera frågor och ärenden som kommer in till avdelningen, både från interna och externa parter, och ser till att de fördelas och följs upp.
Du tar fram underlag till beslut för utbyggnadsprojekten som sökt och beviljats bredbandsstöd genom de olika processerna, såsom tilldelning av stödmedel och uppföljning. Det innebär t.ex. att utreda att villkor efterlevs.
På sikt kan du även komma att arbeta med samordning och projektledning eller delta i förvaltningen av vårt systemstöd, beroende på tidigare erfarenheter och intresse.
Om teamet
Hos oss blir du en del av ett engagerat team som arbetar nära tillsammans med de andra enheterna på avdelningen. Vi stöttar varandra där det behövs, har ett högt tempo när situationen kräver det och är stolta över vår förmåga att prioritera och leverera tillsammans.
Om dig
För att lyckas i rollen behöver du vara samarbetsorienterad och trivas med att bidra till helheten. Du har en proffsig och välvillig dialog med externa parter och är smidig och lösningsorienterad internt. Du tar egna initiativ där du kan och fördelar vidare vid behov.
Du är strukturerad och ser till att arbetet håller god ordning och tempo. Du är stabil och trygg i att följa rutiner samtidigt som du är vetgirig och nyfiken på att lära dig nytt, både inom sakfrågor och i våra systemstöd.
För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap eller ekonomi, alternativt motsvarande högskolepoäng inom relevant område.
• Flerårig aktuell administrativ arbetslivserfarenhet.
• Aktuell erfarenhet av handläggning på myndighet.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är även meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet av att samordna ett ämnesområde, och kollegor i arbetet med det.
• God vana av att jobba med nya digitala arbetsverktyg och god systemförståelse.
• Erfarenhet inom telekom och/eller bredbandsfrågor.
Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.
Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Din tjänstetitel blir handläggare.
För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Vi har valt att inte efterfråga personligt brev då vi istället använder urvalsfrågor. Detta för att vi vill lägga fokus på din erfarenhet och kompetens, vilket bidrar till en mer effektiv och rättvis rekryteringsprocess. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.
För ytterligare information, vänligen kontakta enhetschef Nina Gustafsson på
nina.gustafsson@pts.se eller HR-specialist Isabelle Flygelholm på
isabelle.flygelholm@pts.se. För frågor relaterade till våra lokala fackliga arbetstagarorganisationer, vänligen maila till
saco@pts.se eller
st@pts.se.
Välkommen med din ansökan senast 18 oktober 2025.
Klicka här för att se filmen om oss Vi är PTS
Ersättning Fast lön enligt ök.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359),
http://www.pts.se Arbetsplats Post- och telestyrelsen
Jobbnummer 9535824