Handläggare till PTS

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
2024-12-18


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du vara med och bygga en ny enhet där service, utveckling och samarbete står i fokus? PTS söker nu engagerade handläggare som vill bidra till att stärka vår kontakt med allmänheten och utveckla vår verksamhet. Är det dig vi söker?

Vi jobbar med det alla tar för givet. Att kunna kommunicera. Hos oss får du se till att det fungerar nu och i framtiden. För alla.

Enheten för kontakter med allmänheten är en nyinrättad enhet inom avdelningen för användarnära frågor som startar i januari 2025. Till en början kommer enheten att bestå av fem medarbetare, inklusive chef. Uppdraget omfattar både det pågående arbetet med kontakter med allmänheten och nya, utvecklande ansvarsområden.

Om rollen
Som handläggare på vår nya enhet får du möjlighet att påverka och driva arbetet framåt i en verksamhet under uppbyggnad. Du kommer att ha en central roll i att besvara inkommande frågor från allmänheten, både via telefon och e-post, samt ansvara för att hantera och följa upp ärenden i vårt ärendehanteringssystem. Rollen innebär också att du tar ansvar för administrativa uppgifter kopplade till framtagande av statistik.

Genom att samarbeta med andra enheter inom myndigheten löser du komplexa frågor och bidrar till att säkerställa att allmänheten får rätt stöd. Eftersom enheten är i en förändringsfas deltar du aktivt i förbättringsarbete, exempelvis inom IT-utveckling och arbetssätt som stärker vår service och effektivitet.

Rollen innebär ett stort fokus på samarbete och förmågan att skapa goda relationer med både kollegor och externa aktörer. Som handläggare förväntas du aktivt bidra till att driva utveckling och förändring inom verksamheten, samtidigt som du arbetar för att säkerställa hög kvalitet i ärendehanteringen.

Om dig
Vi söker dig som är samarbetsorienterad och trivs med ett nära och prestigelöst samarbete, både inom enheten och med andra delar av organisationen. Du arbetar strukturerat och noggrant, följer upp ärenden och säkerställer tydlig dokumentation för att underlätta gemensamt arbete. Med en lösningsorienterad inställning bidrar du till utveckling av nya arbetssätt och system, och du är flexibel inför förändringar och nyheter i enhetens arbete. Ditt lugn och din nyfikenhet gör dig till en viktig del i vår nya satsning. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• Gymnasieutbildning eller motsvarande, som bedöms relevant för tjänsten
• Relevant arbetslivserfarenhet av deltagande i förändringsarbete och/eller arbete i projekt
• Flerårig erfarenhet av att arbeta i ett kontaktcenter, kundtjänst eller liknande roll, där hantering av inkommande samtal och e-post har ingått
• Aktuell arbetslivserfarenhet av att använda ärendehanteringssystem
• Goda kunskaper i Office-paketet
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska

Det är även meriterande om du har:

• Erfarenhet av att arbeta med AI-drivna lösningar, som chattbotar eller automatiserade system, inom kundservice eller motsvarande
• Eftergymnasial utbildning inom t.ex. offentlig förvaltning, kommunikation, eller annat område i kombination med arbetslivserfarenhet
• Erfarenhet av att tolka och arbeta med juridiska begrepp och texter

Vårt erbjudande
Vi tar livet på allvar. Hos oss kan du ha ett liv på och utanför jobbet. Mår du bra, mår vi bra. Därför erbjuder vi konkurrenskraftiga löner, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete. Vi har även generöst friskvårdsbidrag och två friskvårdstimmar varje vecka.

Dessutom får du förmånliga villkor för lunch, semester, föräldraledighet, pension och vid sjukdom. Här kommer du arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Hälsingegatan 38. Som statlig myndighet erbjuder vi en trygg och stabil arbetsmiljö där du kan känna dig säker. Vi skapar morgondagens samhälle och måste ligga i framkant. Hos oss kommer du att växa med uppgifter hela tiden.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Din tjänstetitel blir handläggare.

För att vi ska kunna göra en rättvis och objektiv bedömning av din kompetens ber vi dig att inte inkludera bild, personnummer eller adress i ditt CV. Vi har valt att inte efterfråga personligt brev då vi istället använder urvalsfrågor. Detta för att vi vill lägga fokus på din erfarenhet och kompetens, vilket bidrar till en mer effektiv och rättvis rekryteringsprocess. Tester kommer att ingå i processen. Om du har skyddade uppgifter, vänligen kontakta vår HR-specialist.

För ytterligare information, vänligen kontakta tf enhetschef Joanna Widstrand på joanna.widstrand@pts.se eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på eva.bennichrathsman@pts.se. För frågor relaterade till vår lokala fackliga arbetstagarorganisation, vänligen maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 7 januari 2025. Observera att under perioden 21 december och 6 januari kommer vi inte kunna svara på eventuella frågor.

Vi driver och försvarar allas rätt till säker och tillgänglig kommunikation. Varje dag, varje sekund. I hela Sverige.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
9068135

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: