Handläggare till Klareringsverksamheten
Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Malmö,
Burlöv,
Lomma,
Staffanstorp,
Vellinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Tullverket i Malmö,
Lund,
Trelleborg,
Helsingborg,
Ystad eller i
hela Sverige Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 200 anställda. Generaltulldirektör är Therese Mattsson.
Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två processer, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Kompetenscenter Klarering utgör den del av processen Effektiv handel som hanterar all in- och utförsel av varor och transporter. Totalt i verksamheten ingår ca 280 tjänstemän och 26 chefer.
I Tullverkets klareringsverksamhet arbetar man med import och export av gods från tredje land. Godset ska anmälas vid gränsen så att rätt tull och andra avgifter kan tas ut. På övergripande nivå kan processen grupperas i tre delar: klarering av varor och transporter, efterarbete/backoffice, samt klareringsarbete längs Norgegränsen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Våra arbetsuppgifter består av att kontrollera import- och exportdeklarationer för sändningar som kommer in från land utanför EU eller lämnar Sverige. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever import- och exportbestämmelserna. Som handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär till stor del efterarbete/backoffice men kan även omfatta expeditionsarbete där du möter människor från olika länder. Arbetet innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Arbetet kombinerar repetitiva inslag med ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande.
Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma undervisning internt inom ditt arbetsområde.
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B
• KY Utbildning/YH eller studier om minst 60 poäng med inriktning inom ekonomi eller logistik/juridik
• Svenskt körkort, klass B för personbil
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet inom spedition eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
• Ett tredje språk, utöver engelska
• Erfarenhet från arbete inom myndighet inom handläggning och administration
• Erfarenhet av service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel från kundkontakter
• Erfarenhet från pedagogik och vana av att tala inför grupp.
Personliga egenskaper:
Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Utbildning och anställning
Efter antagning får du genomgå en grundutbildning, där teori varvas med praktik under sammanlagt 1 år. Under utbildningstiden innehar du en tidsbegränsad elevanställning.
Publiceringsdatum2012-09-19Övrig informationRef: PER 2012-566.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför. Vi ser gärna sökande med annan etnisk bakgrund än svensk samt manliga sökande, eftersom en större del av medarbetarna inom Effektiv handel i dag är kvinnor.
Resor kan förekomma.
Innan beslut om anställning fattas kommer du att få genomgå drogtest. Tullverket kommer också att begära ett utdrag från Polisens brotts- och belastningsregister.
Tillträdesdag är enligt överenskommelse.
För mer information och ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Björn Sandström tel. 040- 661 30 15. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.
Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Jan Martinsson, tel. 070-350 09 50 och för Saco-S, Marika Stenfeldt, tel. 040-661 33 46.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 3 oktober, 2012. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Arbetstider och omfattningHeltid/Tillsvidare
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-10-03
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktTullverket, +46 0771520520
FöretagTullverket
AdressTullverket
Alströmergatan 39
11298 Stockholm
Jobbnummer 1343780
Observera att sista ansökningsdag har passerat.