Handläggare till Insteget, nystartad verksamhet
Borlänge kommun, Bildningssektorn/Arbetsmarknadsenheten / Administratörsjobb / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Borlänge,
Falun,
Gagnef,
Säter,
Leksand eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borlänge kommun, Bildningssektorn/Arbetsmarknadsenheten i Borlänge Arbetsmarknadsenheten har ett nytt uppdrag för målgruppen som står långt från arbetsmarknaden. Du som behöver stöd i din process att ta nästa steg. Insteget har huvudsaklig placering i AME 's lokaler i Åselby, med mobilitet för att kunna träffa deltagare på sina praktikplatser/arbetsträningsplatser.
Arbetet innebär att stödja individer som står långt från arbetsmarknaden. Du kommer ha flexibla och varierande arbetsuppgifter med krav på lösningsfokus och vara spindeln i nätet för individen.
Arbetsgruppen består av tre handläggare. Målet för verksamheten är att stödja individerna närmare mot arbetsmarknaden och följs upp genom stegförflyttningar och mätningar av indikatorer som leder mot målet arbete och studier. Du kommer ha samverkan med andra samarbetsparters kring deltagarna.
Specifika med arbetet som handläggare på Insteget, är att arbetssättet är lösningsfokuserat samt individualiserat efter individernas behov, med innebörden att skapa grupper med innehåll som individerna har behov av.
Du som har ett stort engagemang för den enskilde individens utveckling, kommer att trivas på arbetet.
Vi ser Borlänge kommuns värdegrund som en självklar utgångspunkt i vårt arbete:
• Jag finns här för Borlängebon
• Jag gillar utmaningar
• Jag möter varje människa med öppenhet
Publiceringsdatum2021-10-22ArbetsuppgifterArbetsuppgifterna är att handleda, stötta och motivera deltagarna mot att ta nästa steg mot arbetsmarknaden. Uppgifterna innebär att ha kontinuerlig kontakt med myndigheter och andra intressenter runt deltagaren samt att upprätta handlingsplaner med tät uppföljning med den enskilde individen.
Arbetet innehåller enskilda samtal med individerna samt att hålla gruppverksamhet. Gruppverksamheterna är flexibla utifrån individernas behov. I arbetet ingår: dokumentation, ha samtal med individer, leda grupper, göra uppföljningar, kontakta nödvändiga intressenter runt individen, finna praktikplatser både internt/externt, ha samverkan med aktörer/verksamheter som berör individen och göra överlämningar. Rapportering sker kontinuerligt av ansvarig handläggare för individen, till ordinarie verksamhet som har hand om individens ärende.
Du kommer ha kontakt med nödvändiga aktörer som finns runt en individs kontaktnät t ex Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Psykiatrin, Socialtjänsten m fl.
Administration ingår i arbetsuppgifterna såsom: administrera genomförandeplaner för individerna som du ansvarar för samt vara administratör i vårt gemensamma VIVA.
KvalifikationerUtbildningskravet är högskoleutbildning inom beteendevetenskap, socionom eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du ska hjälpa människor att själva åstadkomma förändringar i sitt liv och därav är det meriterande med kunskaper inom lösningsfokus, 7-tjugo, NLP, MI.
Du ska ha stor kunskap i hur både människan och samhället fungerar. Du ska ha tidigare erfarenhet av att motivera och coacha personer ut på arbetsmarknaden eller studier samt att ha erfarenhet och kunskap att skapa relationer med deltagarna i denna målgrupp. Du har erfarenhet av någon av följande målgrupper: missbruk, kriminalitet, psykiskohälsa problematik.
Du har även god kunskap om arbetsmarknadsläget och omvärldskunskap för att vägleda för ökade möjligheter för personerna att komma vidare.
Meriterande om du kan använda digitala hjälpmedel såsom: Excel, PowerPoint, Word, Office365, VIVA, Tieto, Skype och Teams.
Körkort minst B krävs.
Krav på mycket god svenska i tal och skrift och meriterande med bra kunskaper i tal och skrift på andra språk.
Vi söker en person som har förmåga att bygga relationer och har professionellt förhållningssätt samt har social kompetens. Du har lösningsfokus och en öppenhet för att snabbt ta till nya förändringar både för individer och i verksamheten.
Du kan samarbeta och lyssnar in nya idéer och arbetssätt samtidigt som du delar med dig av tidigare erfarenheter, idéer och kunskaper. Vi ser dig som söker med egenskaperna lyhörd, empatisk och kommunikativ.
Meriterande om du tidigare arbetat i samverkan med socialpsykiatrin/rehabiliteringsinsatser/myndigheter. Du har insyn i hur myndigheter fungerar och om en individs motivationsprocess.
Personlig lämplighet är ett krav för arbetet med denna målgrupp och ställer krav på flexibilitet hos dig.
ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Du som kallas på intervju ska medföra vidimerade kopior på examensbevis, tjänstgöringsintyg och om legitimation krävs, även denna.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagBorlänge kommun, Bildningssektorn/Arbetsmarknadsenheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1063397".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borlänge kommun (org.nr 212000-2239)
Arbetsplats Borlänge kommun, Bildningssektorn/Arbetsmarknadsenheten
Kontakt Biträdande enhetschef
Peter Östlund
0243-661 92 Jobbnummer 6061270
Observera att sista ansökningsdag har passerat.