Handläggare till gränspolisenhetens kansli

Polismyndigheten, Polisregion Stockholm / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Stockholm i Stockholm, Solna, Huddinge, Järfälla, Botkyrka eller i hela Sverige

Vill du vara med och utveckla den strategiska styrningen och uppföljningen på gränspolisen i Polisregion Stockholm?

Vi söker en handläggare för kvalificerade arbetsuppgifter till gränspolisenhetens kansli. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Gränspolisenheten i är en regional enhet i Polisregion Stockholm. Enheten består av ca 470 medarbetare. Tillsammans arbetar enheten med bl.a. gränskontroll, inre utlänningskontroller och verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning.

Gränspolisenhetens kansli ansvarar för strategisk och operativ styrning samt administrativt stöd i lednings- och styrningsfrågor till enhetsledningen. Kansliet leds av en kanslichef och består av fyra grupper med olika ansvarsområden.

Vi söker nu en kvalificerad handläggare till en av kansligrupperna som vill vara med och vidareutveckla Gränspolisenhetens verksamhetsstyrning, analys och uppföljning. Du kommer att arbeta tillsammans med kollegor som har bred och djup kunskap inom specialistområden såsom gränskontroll, lokalförsörjning, It-införande, beredskapsplanering mm.

Gruppens uppdrag är övergripande att samordna och koordinera övergripande frågor, leda utvecklingsuppdrag, stödja beslutsfattande samt hålla ihop den strategiska styrningen och uppföljningen för enheten. Uppdraget utförs i nära samarbete med den strategiska ledningen, verksamhetens chefer och Polisregion Stockholms kansli. Gruppen ansvarar även för administrativt stöd som ryms inom kansliets uppdrag.

Publiceringsdatum
2022-10-03

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag innebär ett övergripande och koordinerade ansvar för den strategiska verksamhetsstyrningen och uppföljningen inom Gränspolisenheten. Vi erbjuder dig en utvecklande och varierande roll där du ingår i navet av Gränspolisenhetens arbete genom att utveckla enhetens långsiktiga verksamhetsinriktning, planera, analysera och följa upp verksamhetens målsättningar. I uppdraget ingår också att:

• Hålla ihop aktivitetsplanerings-och uppföljningsarbetet på enheten
• Identifiera förändrings- och utvecklingsbehov inom uppdraget och planera och driva arbetet framåt i samverkan med andra inom och utanför enheten
• Leda och delta i olika utvecklingsuppdrag
• Hålla ihop enhetens arbete med intern styrning och kontroll (ISK)
• Bereda skriftliga beslutsunderlag och föredra frågor för enhetsledningen
• Omhänderta samråd och delningar
• Självständigt skriva texter och sätta samman dokument så att de ger tydlighet i enhetens styrning mot satta mål

Du kommer regelbundet att bereda underlag och i viss mån delta vid enhetsledningen ledningsmöten. Inom ramen för uppdraget finns också möjlighet att fördjupa sin kompetens inom något eller flera av de ansvarsområden som ligger inom gränspolisverksamhetens uppdrag.

Sammanfattningsvis bidrar du till att hålla ihop gränspolisenhetens verksamhet, det är med andra ord en varierande roll med många spännande arbetsuppgifter och du kommer utgå från vårt kontor på Kungsholmen i Stockholm.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk examen, polisexamen eller annan utbildning som Polismyndigheten bedömer relevant
• Ett par års aktuell och relevant erfarenhet från en liknande roll
• Erfarenhet av analytiskt arbete, förstå samband samt tydliggöra komplexa frågor
• Goda kunskaper i Excel
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av att skriva underlag till ledningsfunktioner
• Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet, företrädesvis vid statlig myndighet

Dina personliga egenskaper
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Du är självgående, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och ser till att driva processer vidare.

Rollen kräver flexibilitet då snabbt uppkomna situationer kan dyka upp, därmed är det en fördel att ha förmågan att kunna anpassa sig till ändrade omständigheter. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, ser att budskap når fram genom att säkerställa, påminna och följa upp. Du väger samman information, gör avvägningar samt prioriteringar. Då du kan komma att hantera känslig information krävs att du har stor integritet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid (40h/v)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17/10-2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Veckoplanerad arbetstid (40h/v) Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C105385/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Kontakt
Rekryterande chef
Anna Scocco
anna.scocco@polisen.se
072-218 57 12

Jobbnummer
7034269

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Stockholm: