Handläggare till gemensam överförmyndarnämnd

Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
2014-10-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till gemensam överförmyndarnämnd" (publicerad 2019-12-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Åmåls kommun med omkring 12 500 åretruntboende är en del av Västra Götalandsregionen och ligger vid Vänerns västra kust. Läs mer om Åmål på www.amal.se

Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands gemensamma överförmyndarnämnd söker

Handläggare till gemensam överförmyndarnämnd

Åmål vid Vänern är en av Västra Götalandsregionens äldsta städer och är en innerkuststad med cirka 12 500 åretruntboende och ökar i invånarantal. Staden präglas av ett variationsrikt och gynnsamt företagsklimat och har en väl utbyggd barnomsorg och skola med fokus på utveckling. Åmål beskrivs idag av många som en av Sveriges främsta kulturstäder som dessutom har en rik tillgång på många aktiva idrottsföreningar bland annat inom golf, tennis, segling, hästsport och skidsport. Läs mer om Åmål på www.amal.se

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning 100 %, med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Placering
Handläggaren är anställd av Åmåls kommun och för närvarande placerad vid Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands gemensamma överförmyndarnämnd med placering i Åmål. Närmaste chef är enhetschef/kvalificerad handläggare.

Arbetsplatsbeskrivning
Säffle, Årjängs, Bengtsfors och Åmåls kommuner har beslutat att starta ett samarbete kring kommunernas överförmyndarverksamhet. Verksamheten kommer att bestå av en enhetschef/kvalificerad handläggare två handläggare som i uppstartsfasen även kommer att få stöd av de nuvarande överförmyndarna i Säffle, Årjäng, Bengtsfors och Åmål. Verksamheten kommer att utgå från Åmål som också agerar värdkommun för den gemensamma överförmyndarnämnden.

Publiceringsdatum
2014-10-16

Dina arbetsuppgifter
Dina uppgifter som handläggare omfattar handläggning av anmälningar om behov av god man/förvaltare för personer som på grund av psykisk störning, sjukdom, funktionsnedsättning eller som inte är myndiga och därför inte själva kan ta tillvara på sina rättigheter eller hantera sin ekonomi. Arbetet innebär att kartlägga och utreda behovet av ställföreträdare. I arbetet kommer du att ha kontakt med bland annat biståndshandläggare, personal på särskilt boende samt anhöriga.

Du ska även utöva tillsyn och granskning av ställföreträdarna och deras uppdrag samt besluta om arvode. Granskningen sker bland annat genom granskning av tidredovisningar, årsredovisningar och redogörelser.

I arbetet ingår även att handlägga ärenden som rör ensamkommande barn i de fyra kommunerna. I arbetet ingår kontakter med bland annat Socialförvaltningen, Migrationsverket och med personal på de boende där barnen vistas.

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi, sociologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Arbetet förutsätter även att du har god förståelse för siffror. B-körkort förutsätts.

Meriterande
Erfarenhet från liknande arbete i kommunal eller annan offentlig verksamhet är meriterande men inget krav. Vi ser gärna att du har god analytisk förmåga samt att det är meriterande att ha goda kunskaper i hur överförmyndarverksamhet fungerar.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har förmåga att arbeta strukturerat, är noggrann och har förmåga att prioritera i arbetet. Vidare ska också vara trygg, stabil och ha en hög empatisk förmåga. Det är också viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan hantera kontakter med människor i olika sammanhang.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Information lämnas av
Personalchef, Per Ljungberg telefon 0532-170 30
SSR, Irene Karlsson telefon 0532-171 37
Vision, Jerry Saxin e-post: jerry.saxin@amal.se

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV som ska vara inkommen senast söndagen den 2 november 2014. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via epost eller pappersformat. Detta sker antingen via länken ?jobba hos oss? på Åmåls kommuns hemsida, www.amal.se eller genom ?ansök via extern webbplats? på platsbanken

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Körkortskrav
B

Arbetstider och omfattning
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-02
Ange följande referens när du ansöker: KS 2014/265
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Personalchef Per Ljungberg 0532-17030

Facklig kontakt
Vision Jerry Saxin 0532-174 28
SSR Irene Karlsson 0532-17137

Företag
Åmåls kommun

Adress
Åmåls kommun
Box 62
66222 ÅMÅL

Kontorsadress
Kungsgatan 26

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2034154

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: