Handläggare till gemensam överförmyndarnämnd

Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
2015-04-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till gemensam överförmyndarnämnd" (publicerad 2019-12-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands gemensamma överförmyndarnämnd söker

Handläggare till gemensam överförmyndarnämnd

Åmål vid Vänern är en av Västra Götalandsregionens äldsta städer och är en innerkuststad med cirka 12 500 åretruntboende och ökar i invånarantal. Staden präglas av ett variationsrikt och gynnsamt företagsklimat och har en väl utbyggd barnomsorg och skola med fokus på utveckling. Åmål beskrivs idag av många som en av Sveriges främsta kulturstäder som dessutom har en rik tillgång på många aktiva idrottsföreningar bland annat inom golf, tennis, segling, hästsport och skidsport. Läs mer om Åmål på www.amal.se

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning 100 % med tillträde den 1 augusti 2015 eller enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Placering
Handläggaren är anställd av Åmåls kommun och är för närvarande placerad vid överförmyndarenheten inom kommunstyrelseförvaltningen, som är organiserad direkt under kommunfullmäktige. Närmaste chef är enhetschef/kvalificerad handläggare.

Publiceringsdatum
2015-04-13

Dina arbetsuppgifter
Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands gemensamma överförmyndarnämnd ansvarar för överförmyndarverksamheteten i Bengtsfors, Säffle, Åmål och Årjäng kommuner. Åmåls kommun är värdkommun och den gemensamma överförmyndarenheten är placerad i Åmål kommuns organisation. Verksamheten består av en enhetschef/kvalificerad handläggare och två handläggare. Våra ambitioner är höga ? Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling.

Överförmyndarnämnden har tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns förvaltning av omyndiga barns och huvudmäns egendom m.m. Verksamheten styrs huvudsakligen av föräldrabalken, förmynderskapsförordningen, förvaltningslagen och lagen för ensamkommande barn.

Som handläggare vid överförmyndarenheten kommer du bl.a. att arbeta med följande arbetsuppgifter:
• Informera, utreda och fatta beslut inom överförmyndarnämndens ansvarsområde
• Skriva ansökningar och yttranden till domstol
• Utöva tillsyn över ställföreträdare
• Arvodera och granska redovisningshandlingar
• Rekrytering av gode män och delta i informationsträffar.
• Delta aktivt i överförmyndarenhetens arbete med att utveckla och effektivisera verksamheten

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi, sociologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Arbetet förutsätter även att du har god förståelse för siffror. B-körkort förutsätts.

Meriterande
Erfarenhet av att handlägga personärenden, gärna inom överförmyndarverksamhet, socialtjänst, försäkringskassa, bank eller annan verksamhet, är meriterande men inget krav. Detsamma gäller även erfarenhet av att handlägga ärenden som rör familjerättsliga frågor, så som bodelning arvsskifte.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som dig som är ansvarstagande och vill vara med och forma morgondagens verksamhet. För att trivas hos oss ska du kunna arbeta självständigt men även motiveras av att samarbeta och uppnå goda resultat tillsammans med andra. Som person är du ärlig, engagerad, är analytisk och noggrann samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Då arbetet periodvis har ett högt tempo förutsätts att du har förmåga till att prioritera.

Förmåga att kunna kombinera myndighetsutövning med både serviceanda och integritetet är viktigt egenskaper för den här tjänsten. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Information lämnas av
Conny Johansson, enhetschef/kvalificerad handläggare telefon 0532-777 402
SSR, Irene Karlsson telefon 0532-171 37
Vision, Jerry Saxin telefon 0532-173 15

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV som ska vara inkommen senast onsdagen den 6 maj 2015. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via epost eller pappersformat. Detta sker antingen via länken ?Jobba hos oss? på Åmåls kommuns hemsida, www.amal.se , eller genom ?Ansökan sker via företagets webbplats.? på Platsbanken.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Körkortskrav
B
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-06
Ange följande referens när du ansöker: KS 2015/126
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Enhetschef/kval.handläggare Conny Johansson 0532-170 33

Facklig kontakt
SSR Irene Karlsson 0532-171 37
Vision Jerry Saxin 0532-174 28

Företag
Åmåls kommun

Adress
Åmåls kommun
Box 62
66222 ÅMÅL

Kontorsadress
Kungsgatan 26

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2245122

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: