Handläggare till Flyktingadministration
Göteborg, Social Resursförvaltning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
2016-04-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till Flyktingadministration" (publicerad 2016-05-09) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborg, Social Resursförvaltning i Göteborg,
Tjörn eller i
hela Sverige Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Vi är drygt 1500 anställda som arbetar med bland annat missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning, verksamheter för integration och ensamkommande unga, men också med strukturella frågor inriktade på ett socialt hållbart samhälle. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.
Publiceringsdatum2016-04-22ArbetsuppgifterFlyktingadministrations främsta uppgift är att ansöka om och bevaka Göteborgs Stads rätt till statlig ersättning för flyktingar. Ersättningarna är särskilda individuella kostnader samt schabloniserade statsbidrag. Flyktingadministration administrerar de statliga ersättningarna vidare till berörda förvaltningar och verksamheter i Göteborg. Vi för stadens talan i domstol i ärenden avseende statliga ersättningar för flyktingar där Migrationsverket är motpart. Vi förser också staden med statistik och prognoser för området. På enheten för flyktingadministration finns idag åtta medarbetare.
Vi söker nu två handläggare för tillsvidareanställning. Arbetet består av att handlägga ansökningar av statliga ersättningar från Migrationsverket. I det ingår att inhämta och sammanställa underlag till ansökan, att kontinuerligt uppdatera sig om de lagar och förordningar som styr arbetet samt att informera om statliga ersättningar till stadsdelar, förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad. Arbetet innebär mycket nära kontakt och samarbete med medarbetarna på enheten samt andra i kommunen. Vi ingår i området integration men vi träffar inga nyanlända i vårt arbete.
KvalifikationerVi söker dig som är duktig på att sätta dig in i nya frågor, ta fram underlag och sammanställa information på kort tid med hög kvalitet. Vi tänker att du är flexibel med förmåga att prioritera rätt då arbetsbelastningen under vissa perioder kan bli hög. Du har lätt för att samarbeta med kollegor och har god förmåga att kommunicera med de människor som berörs av vår verksamhet. Vi vill att du aktivt deltar i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för uppdraget, dina arbetsuppgifter och anstränger dig för att leverera lösningar.
Du har en högskoleutbildning med examen inom juridik, ekonomi eller samhällsvetenskap. Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning är meriterande liksom goda kunskaper i Excel. Eftersom du kommer att ha många interna kontakter behöver du ha goda kunskaper i det svenska språket. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-06
Ange följande referens när du ansöker: A566278
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnna Ek, Enhetschef 031-3679122
anna.ek@socialresurs.goteborg.seFacklig kontaktChristina Matsdotter, Saco 031-367 94 60
Yvonne Karlsson, Vision 031-367 93 33
FöretagGöteborg, Social Resursförvaltning
AdressGöteborg, Social Resursförvaltning
Box 6131
40060 Göteborg
KontorsadressGårdavägen 2
Jobbnummer 2800338
Observera att sista ansökningsdag har passerat.