Handläggare till Färdtjänsttillstånd

AB Storstockholms Lokaltrafik / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2015-03-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till Färdtjänsttillstånd" (publicerad 2015-03-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos AB Storstockholms Lokaltrafik i Stockholm

I Stockholms län är landstinget ansvarig myndighet för färdtjänsten. På trafikförvaltningens sektion Produktionsservice arbetar gruppen Färdtjänsttillstånd med myndighetsutövningen gällande tillstånd till färdtjänst. Den ansvarar för prövning och beslut om bland annat tillstånd till färdtjänst, ledsagare, färdsätt, tillståndets varaktighet och beslut om extra tilldelning av resor. De beslut som fattats kan överklagas i förvaltningsdomstol. Gruppen Färdtjänstservice ger service och information till resenärer, vårdgivare och andra intressenter.

Handläggare till Färdtjänsttillstånd

Inom trafikförvaltningen pågår ett kontinuerligt arbete för att göra Stockholmregionens kollektivtrafik än mer tillgänglig, det vill säga att personer oavsett ålder, funktionshinder eller som av andra orsaker har särskilda behov vid resor inom Stockholmsregionen ska kunna nyttja den. Idag reser ca 70 000 resenärer, som på grund av olika former av funktionsnedsättningar inte har möjlighet att resa med den allmänna kollektivtrafiken, med Färdtjänsten och varje dag görs nästan 10 000 färdtjänstresor.

Vi söker nu fler medarbetare till vårt team för visstidsanställning på ett år.

Publiceringsdatum
2015-03-03

Om tjänsten
Som handläggare kommer du utifrån ansökningshandlingar bedöma rätt till Färdtjänst enligt Lagen om Färdtjänst, landstingets riktlinjer och Trafiknämndens beslut. Idag arbetar 26 personer vid gruppen Färdtjänsttillstånd bestående av en gruppchef, en ställföreträdande gruppchef, fyra administratörer och tjugo handläggare som tillsammans handlägger cirka 30 000 ärenden per år.

Bland dina arbetsuppgifter ingår:

• Bedöma den sökandes rätt till färdtjänst utifrån inkomna underlag. Vid behov inhämta kompletterande beslutsunderlag och specialistintyg
• Registrera besluten i vårt interna IT-system samt svara den sökande skriftligen
• Skriva yttranden till allmän förvaltningsdomstol
• Bemanna telefon vid avsatta telefonpass
• Informera allmänhet och intressenter om riktlinjer för erhållande av färdtjänst
• Delta i arbetet med metod- och kvalitetsförbättring internt

Du kommer också arbeta aktivt med kompetensutveckling genom interna samråd och genom att ta del av medicinsk information om nya behandlingsmetoder.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som har en högskoleutbildning eller motsvarande utbildning med för tjänsten relevant inriktning, gärna sociologi, arbetsterapi, juridik. Du har erfarenhet av utrednings- och/eller handläggningsarbete sedan tidigare och trivs i en administrativ roll. Du har god datorvana och erfarenhet av att arbeta i administrativa system. Då vi dokumenterar all ärendehantering ställer tjänsten krav på att du behärskar svenska i tal och skrift. Erfarenhet och/eller intresse för vård och tillgänglighetsfrågor ser vi som meriterande. Erfarenhet av myndighets- förvaltningsarbete är meriterande.

Som person är du social och självgående. Du trivs med att vara en del av en arbetsgrupp samtidigt som du har lätt för att organisera ditt arbete och sätta dig in i rutiner och arbetsprocesser. Du är stresstålig och har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter med fokus på att upprätthålla arbetsflödet i gruppen. Vidare är du noggrann och tycker om att administrera och strukturera ditt eget arbete.

Det här är en tjänst för dig som vill vara med och bidra till en kollektivtrafik för alla!

Information och ansökan

Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Pehr Elfstrand tfn: 08-686 1824 alternativt via mail: pehr.elfstrand@sll.se .

Fackliga kontaktpersoner är för Vision Anita Buske tfn: 08-686 3826 och för SACO Richard Björk, tfn: 08-686 3779.

Ansök så snart som möjligt, då intervjuer kommer att ske löpande. Sista ansökningsdag är dock 3 april.

Välkommen med din ansökan!

Trafikförvaltningen ansvarar för att Stockholms läns invånare och besökare har en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. Varje år beställer Stockholms läns landsting kollektivtrafik för cirka 12,5 miljarder kronor. Vi ska underlätta din arbetspendling och förenkla din vardag. Oavsett om du reser med tunnelbana, buss, pendeltåg, lokalbana eller båt, ser vi till att du kommer dit du ska. Kollektivtrafiken ska vara det mest attraktiva resealternativet för alla resenärer, inkluderat barn, äldre och resenärer med funktionsnedsättning.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Lön enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
AB Storstockholms Lokaltrafik

Adress
AB Storstockholms Lokaltrafik
Lindhagensgatan 100
10573 Stockholm

Kontorsadress
Lindhagensgatan 100

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2188758

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från AB Storstockholms Lokaltrafik

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos AB Storstockholms Lokaltrafik: