Handläggare till Etikprövningsmyndigheten i Linköping

Etikprövningsmyndigheten / Administratörsjobb / Linköping
2024-10-02


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Etikprövningsmyndigheten i Linköping, Solna, Uppsala, Göteborg, Lund eller i hela Sverige

Etikprövningsmyndigheten prövar forskning på människor i syfte att skydda personer som deltar i forskning och respekten för människovärdet. Myndigheten har sitt huvudkontor i Uppsala och regionala kontor i Umeå, Stockholm, Linköping, Göteborg och Lund. De regionala kontoren är små arbetsplatser med två till fem medarbetare.
Myndigheten har cirka 25 anställda och som liten organisation har vi korta beslutsvägar och alla medarbetare får vara med i utvecklingen av rutiner, arbetssätt och den gemensamma arbetsmiljön. Vi arbetar nära varandra trots att vi befinner oss på olika orter med långa avstånd emellan. Vi har en fin sammanhållning och arbetar dagligen tillsammans via digitala verktyg, telefon och e-post. Anställda på respektive ort arbetar och umgås på kontoren och det finns möjlighet att arbeta viss tid på distans. Flera gånger per år träffas alla i Uppsala eller på någon annan av orterna och har gemensamma aktiviteter och utbildningar.
Arbetsuppgifter
Etikprövningsmyndigheten har visserligen få anställda men vår verksamhet består också av cirka 550 ledamöter, fördelade på 21 avdelningar. Avdelningarna har sammanträden en gång i månaden och fattar då beslut i etikprövningsansökningar. Din uppgift som handläggare är att ha ansvar över den administrativa handläggningen av ansökningarna, att granska dem och fördela till en avdelning. Som handläggare ansvarar du för en eller flera avdelningar och inför sammanträdet skriver du kallelse med dagordning och fördelar ansökningarna som ska prövas på föredragande ledamöter med vetenskaplig kompetens. Du är inte föredragande utan ditt ansvar är att protokollföra under sammanträdet och ta fram utkast till beslutformuleringar utifrån avdelningens bedömning.
Mellan sammanträdena hanterar du ansökningar som gäller ändringar i tidigare godkända ärenden. Dessa ändringsansökningar ska också granskas administrativt för att sedan fördelas till föredragande och beslutsfattare.
I arbetsuppgifterna ingår även att löpande ge råd och stöd till sökanden om ansökningsförfarandet samt upplysa om de lagar och regler som styr etikprövningen. Det sker huvudsakligen via telefon och e-post. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är även att handlägga förfrågningar om utlämnande och sekretessprövning av allmänna handlingar.
Hos oss tar alla anställda ett gemensamt ansvar för helheten. Det gör vi genom att dela på andra övergripande uppgifter som förekommer på myndigheten och vi försöker i möjligaste mån göra det genom att ta vara på varje medarbetares individuella intressen och erfarenheter. Vi arbetar både individuellt och i olika grupper. Grupperna kan bestå både av kollegor på orten och av kollegor på andra orter.
Kvalifikationskrav
Relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Ämnesområde kan vara samhällsvetenskap, naturvetenskap eller annat som kompletterar myndighetens nuvarande kompetens.
Aktuell, flerårig, erfarenhet av handläggning vid en statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning.
Vana av att arbeta med korta tidsfrister.
Mycket god datorvana och vana av att arbeta i olika datasystem.
Mycket god administrativ skicklighet med ett noggrant arbetssätt och ansvarstagande.
Mycket god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift, internt och externt, såväl på svenska som på engelska.
Erfarenhet av diarieföring.
Erfarenhet av sekretessprövning av allmänna handlingar.

Publiceringsdatum
2024-10-02

Dina personliga egenskaper
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom att:
Du är ansvarstagande, noggrann och strukturerad.
Du är van vid att arbeta självständigt och lösningsorienterat samt har en god förmåga att prioritera bland arbetsuppgifterna och att ansvara för att dessa slutförs.
Du har lätt för att skapa goda relationer, är van vid att samverka och har förmåga att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt.
Du trivs med administrativt arbete och du tycker om att ge bra service och stöd.

Etikprövningsmyndigheten värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Välkommen med din ansökan, via e-post till registrator@etikprovning.se, senast den 23 oktober 2024. I e-postens rubrik/ämnesrad anger du ditt namn (för- & efternamn) samt dnr 2024-06283-03.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-23
E-post: registrator@etikprovning.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ditt namn & dnr 2024-06283-03".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Etikprövningsmyndigheten (org.nr 202100-6925)
Sandbäcksgatan 7 (visa karta)
582 25  LINKÖPING

Kontakt
Ansvarig handläggarchef
Anna Alexandersson
anna.alexandersson@etikprovning.se
+46104750813

Jobbnummer
8933577

Prenumerera på jobb från Etikprövningsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Etikprövningsmyndigheten: