Handläggare till enheten Statliga ersättningar för asylsökande

Migrationsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket i Norrköping, Flen, Motala, Örebro, Västerås eller i hela Sverige

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Vi söker flertalet handläggare till enheten för statliga ersättningar för asylsökande i Norrköping. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar.

Enheten för statliga ersättningar för asylsökanden ansvarar för handläggning av statliga ersättningar för asylsökande till kommuner och landsting. Enheten ansvarar för att betala ut schabloniserade ersättningar och ersättningar för exempelvis utredning, transport, utbildning m.fl. Verksamheten är fördelad över flera orter, denna tjänst är placerad i Norrköping.

Vi söker dig som trivs med administrativa arbetsuppgifter och är noggrann. Du vill vara med och förstärka Migrationsverkets enheter och vi ser att du är en person som drivs av att arbeta med mänskliga rättigheter, respektfullt bemötande och ett rättssäkert myndighetsutövande.

Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.

Publiceringsdatum
2017-05-02

Dina arbetsuppgifter
Du kommer ingå i ett team med ca 10 medarbetare, varav 5 assistenter, där handläggarnas uppgift är att verkställa schablonutbetalningar till landets kommuner för ensamkommande barn och unga. Uppdraget är nytt från och med juli 2017. I arbetet ingår analys av underlag och kvalitetssäkring. Du kommer att vara med och utveckla arbetssätt och rutiner. Arbetet är reglerat i ett antal förordningar om statlig ersättning för flyktingmottagande m.m. Du kommer ha kontakt med anställda vid kommuner, främst gällande utbetalningsprocessen. I övrigt utför du arbetsuppgifter på uppdrag av enhetschefen.

Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.

Kvalifikationer
• Högskoleutbildning med ekonomisk-, samhällsvetenskaplig- eller annan inriktning som bedöms relevant för befattningen. Vi ser gärna att du studerat kurser inom matematik, statistik och/eller IT
• erfarenhet av serviceinriktat arbete med professionellt bemötande
• goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift
• goda kunskaper i MS Office
• kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden

Meriter

• det är särskilt meriterande med utbildning med ekonomisk inriktning
• erfarenhet av utredning
• erfarenhet av handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden

Personliga kompetenser
Du har god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är trygg, stabil och har självinsikt samt har förmågan att skilja på det personliga och det professionella. Du är initiativtagande och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, du anpassar ditt förhållningssätt samt ser möjligheterna i förändringar. Slutligen har du god förmåga att tillgodogöra dig information muntligt och skriftligt (t ex lagar, föreskrifter).

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månader provanställning
Arbetstid: Kontorstider
Placering: Norrköping
Tillträde för befattningen: Vi ser gärna att du börjar snarast
Vi tillämpar individuell lönesättning

Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen eller befattningen kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult linnea.nilsson@academicwork.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast måndagen den 15 maj 2017

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover som en del i processen.

Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

I samband med att du registrerar din ansökan, kommer du att få svara på ett antal frågor. Det är viktigt att du fyller i frågorna så utförligt du kan och inte endast hänvisar till CV och personligt brev. Registrerade ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar beaktas inte i lika stor utsträckning som utförliga svar.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Migrationsverket

Adress
Migrationsverket
Slottsgatan 82
60222 Norrköping

Kontorsadress
Slottsgatan 82

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Migrationsverket
Senaste upphandlingen: Platstolktjänster

Jobbnummer
3470216

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket: