Handläggare till enheten Flyktingadministration

Göteborg, Social Resursförvaltning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborg, Social Resursförvaltning i Göteborg, Tjörn eller i hela Sverige

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Vi är drygt tusen anställda som arbetar med bland annat missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning, verksamheter för integration och ensamkommande unga, men också med strukturella frågor inriktade på ett socialt hållbart samhälle. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.

Publiceringsdatum
2015-10-29

Arbetsuppgifter
Flyktingadministrations främsta uppgift är att ansöka om och bevaka Göteborgs Stads rätt till statlig ersättning för mottagna, asyl- och tillståndssökande flyktingar. Ersättningarna är särskilda individuella kostnader samt schabloniserade statsbidrag. Flyktingadministration administrerar de statliga ersättningarna vidare till berörda förvaltningar och verksamheter i Göteborg. Vi förser också Göteborgs Stad med statistik och prognoser för området. På enheten för flyktingadministration finns sju medarbetare.

Enheten expanderar och vi söker nu två nya kollegor!

Arbetet består huvudsakligen av att handlägga återsökningar av statliga ersättningar från Migrationsverket. I det ingår att informera personal i andra verksamheter inom kommunen vad som gäller vid återsökning av statliga ersättningar samt att ta fram underlag och sammanställa information till ansökningarna. Kontinuerligt uppdatera sig om de lagar och förordningar som styr arbetet. Arbetet innebär mycket kontakt och samarbete med andra i kommunen och övriga medarbetare på enheten.

Den ena av tjänsterna kommer att innefatta controllerfunktion. Det innebär ett ansvar för att synliggöra och bevaka enhetens ekonomiska processer, uppföljning och ekonomiska analyser också i samverkan med andra i förvaltningen och kommunen.

Kvalifikationer
Till de ena tjänsten söker vi dig med högskoleexamen i ekonomi och erfarenhet som controller. Till den andra tjänsten söker vi dig som har högskoleexamen med ekonomisk, juridisk-, eller samhällsvetenskaplig inriktning. Meriterande för båda tjänsterna är kunskap om statliga ersättningar samt erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig sektor.

Egenskaper som behövs för att lätt kunna sätta sig in i nya frågor och på kort tid leverera resultat med hög kvalité är flexibilitet och förmågan att fokusera på rätt saker i stressade situationer. Vi söker personer som har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar. Vi vill att man aktivt deltar i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och för sina arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
(#LI-post)

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-02-01 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-12
Ange följande referens när du ansöker: A512928 - Kopia
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Ek, Enhetschef 031-3679122 anna.ek@socialresurs.goteborg.se

Facklig kontakt
Christina Matsdotter, Saco 031-3679460
Yvonne Karlsson, Vision 031-367 93 33

Företag
Göteborg, Social Resursförvaltning

Adress
Göteborg, Social Resursförvaltning
Box 6131
40060 Göteborg

Kontorsadress
Gårdavägen 2

Jobbnummer
2502993

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborg, Social Resursförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborg, Social Resursförvaltning: